Sport

Heren 1 van Punch volleybal heeft het zwaar in de regiodivisie, waarnaar het afgelopen zomer promoveerde. In de strijd om de laatste plaats wist de hekkensluiter van de ranglijst zich wel enigszins op te werken door nummer-voorlaatst, het Wateringse Velo, te kloppen.

Dat viel nog niet mee, want na twee sets was de stand 0-2. De thuisploeg kreeg vervolgens blijkbaar de geest, want de laatste drie sets werden in winst omgezet. Overigens was er niemand bereikbaar voor commentaar.

Ook de korfballers hebben na het eerste halve veldseizoen de overdekte ruimtes weer opgezocht. Studentenvereniging Paal Centraal kende zaterdag in eigen hal een voortvarend begin van de zaalcompetitie. Alle drie PC-teams sloten hun duel af met de volle winst. Het eerste achttal nam het op tegen Triade. “Altijd lastig”, aldus woordvoerder Bert Leeuwis, onder meer doelend op de recente verloren confrontatie op het veld. “Onze wedstrijden met Triade verlopen altijd moeizaam. Het verlies op het veld was zoals zo vaak eigenlijk niet nodig.”

Tijd voor ‘de Groene Tijgers’ om orde op zaken te stellen. Dat gebeurde ook. Na een lange doelpuntloze periode openden de bezoekers uit Groot-Ammers eerst nog de score. “Daardoor werden we wakker geschud”, aldus Leeuwis die constateerde dat zijn club weliswaar op voorsprong kwam, maar wel een minimale: 6-5 bij de rust. In de tweede helft wist de thuisploeg de tegenstander te breken, met een overtuigende 15-11-zege als eindresultaat. Volgens de namijmerende Leeuwis nog een zwakke afspiegeling van de ware verhoudingen: “Stel je eens voor dat alle gemiste schoten er ook nog in waren gegaan…”

Heren-1 en dames-1 van hockeyvereniging DSHC zetten intussen op zondag hun respectieve titelaspiraties in de eerste en tweede klasse vrolijk voort. De heren bleven met medeconcurrent Cartouche op slechts een punt afstand van koploper Zwart-Wit, dankzij een 4-3 uitzege bij Alphen. De dames wezen in Vlaardingen subtopper Pollux met een 2-0 zege op hun plaats, waardoor DSHC met Pelikaan nog altijd de gedeelde eerste plaats bezet.

Zo ver zijn de rugbysters van Thor nog niet. Wel nestelden deze zich middels een klinkende 29-12 zege op The Wasps op de vierde plaats van de ereklasse. Als ze die positie weten vast te houden tot het eind van de competitie, spelen ze toch maar mooi weer eens voor het landskampioenschap.

Dat is het gevolg van de instemming van de vakbondsleden met de nieuwe cao voor het universitaire personeel. Een kleine twee weken geleden deden de universiteiten via de VSNU een nieuw eindbod. In dat voorstel werd de voorziene salarisverhoging voor het universitaire personeel geschrapt. Met de rest van het eerder afgewezen voorlopige akkoord, inclusief een uitkering van vijfhonderd euro en afspraken over werkgelegenheid en loopbaanbeleid, bleken de universiteiten te kunnen leven. Het eindbod gold voor een cao die tot 1 januari 2011 zou lopen en zou gelden met terugwerkende kracht vanaf 1 maart van dit jaar.

In een eerder voorlopig akkoord stond dat het personeel in februari 2011 een salarisverhoging van een half procent zou krijgen, maar de bestuurders van universiteiten verwierpen dat compromis. Daardoor was het geruime tijd niet zeker hoe het zou aflopen, nu de achterban van de vakbonden opnieuw een oordeel moest vellen. De vakbondsleden hebben met een ruime meerderheid van 72 procent ingestemd met het eindbod van de VSNU, zegt Abvakabo FNV-bestuurder Marieke van den Berg.

Abvakabo FNV noemt de overeenkomst een tussenstap in de onderhandelingen. Omdat de overeenkomst al binnen een maand afloopt, moeten de vakbonden en de VSNU binnenkort weer om de tafel om te onderhandelen over een eventuele verhoging van de lonen in een nieuwe cao.
Volgens FNV’er Van den Berg zullen de vakbonden dan meer salarisverhoging eisen dan de half procent die de universiteiten eerder hebben verworpen. “Het personeel mag geen sluitpost van de begroting worden”, zegt ze. De looninzet van de FNV-bonden voor 2011 is inmiddels twee procent. De bonden zullen met hun leden bepalen of die eis ook voor de universiteiten zal gelden.