Sport

Laga-roeier Jochem Verberne hield een nare bijsmaak over aan het nieuws. Hij won met de Nederlandse dubbelvier zilver in Sydney. Achteraf had hij dus een treetje hoger moeten staan op het Olympisch ereschavot.

,,Heel kwalijk dat het dopinggebruik nu pas boven water komt”, verklaarde hij. ,,Het Italiaanse Olympisch Comité wist namelijk al voor de Spelen van deze zaak af, dat maakt het extra zuur. Toch kan ik me er zelf niet echt druk over maken. Sydney is voor mij een gesloten hoofdstuk.”

Een realistische instelling van Verberne, want de kans dat er binnenkort alsnog een dikke envelop met een gouden medaille in zijn brievenbus valt, is klein. Het dopinggebruik van de Italianen kwam namelijk niet aan het licht tijdens de officiële controles. De einduitslag van de Olympische wedstrijd verandert daarom niet meer.

,,Juridisch hebben we geen poot om op te staan”, aldus Verberne. ,,Maar het is wel raar dat je in deze tijd door vals te spelen blijkbaar nog steeds kunt winnen.”

In de meeste competities waarin de TU-sportploegen uitkomen, is weinig te halen voor goudzoekers. Dopinggebruik lijkt hier dan ook onwaarschijnlijk. Maar andere verschijnselen uit de topsportwereld komen ook voor op lager niveau.

‘Het laatste punt in de wedstrijd is altijd het moeilijkst om te maken’, deze tenniswijsheid van André Agassi ging afgelopen vrijdag ook in het studentenvolleybal op. De weg naar de volgende ronde van de bekercompetitie lag open voor de spelers van Punch. Maar in het duel tegen het hoger geklasseerde Thor uit Bergambacht hadden de Delftse volleyballers aan drie matchpunten niet genoeg. Punch verloor uiteindelijk met 2-3.

,,Ik dacht echt dat we de overwinning al binnen hadden”, vertelde aanvoerder Jan Jaap Nieuwenhuizen na afloop. ,,Een van onze aanvallers sloeg een bal op matchpoint via het een speler van de tegenpartij uit. Maar ja, als de scheidsrechter dat dan niet goed ziet%”

In ieder geval hadden de Punchers de hulp van de scheidsrechter niet nodig om de twee andere kansen op winst in de wedstrijd te verprutsen. ,,Ballen die we normaal gesproken genadeloos afmaken, sloegen we op die belangrijke momenten in het net”, aldus Nieuwenhuizen. In de competitie presteert zijn team met een tweede plaats achter GSE Leidschendam wel naar behoren.

Ook de hockeyers van DSHC werd de spanning dit weekeinde te veel. Tot de negentigste minuut dachten de corpsleden met een zwaar bevochten 0-0 van het slecht bespeelbare TU-veld af te kunnen stappen. Maar enkele seconden voor het einde van de wedstrijd velden de bezoekers van Victoria alsnog het vonnis over DSHC (0-1). Het was een scenario dat coach Diederik Hoeufft bekend voorkwam.Vorige week won zijn team in de laatste minuut van Leonidas. ,,Maar dit verlies was eigenlijk terecht”, moest hij toegeven. ,,Al had het even goed 5-6 kunnen zijn.”

Deelnemen hoort belangrijker te zijn dan winnen op de Olympische Spelen, maar de Italiaanse roeiers in de dubbelvier wilden toch wel heel graag een gouden medaille mee naar huis nemen. Zo graag zelfs, dat ze stimulerende middelen gebruikten om dat doel te bereiken. Tot die ontdekking kwam de Italiaanse pers deze week.