Sport

Tijdens het vorige week gehouden NSK allround in Groningen bleek zij in een deelnemersveld van 24 vrouwen verreweg de snelste. Zij werd glorieus kampioene door op alle vier de afstanden te zegevieren. Ook in de discipline die om onduidelijke redenen speedskaterace wordt genoemd (snel rijden proberen wedstrijdschaatsers toch altijd?) schreef zij de titel op haar naam. Speedskaten doe je met zijn achten tegelijk in de baan. Het lijkt wat dat betreft een beetje op shorttracken, de specialiteit van Landman. De enige andere TU-deelnemer bij de vrouwen, Brechtje Vermaat, werd in het allround klassement een na laatste. Bij de heren was Delft met vijf man vertegenwoordigd, van wie de als negende geëindigde Twan Duivenvoorden het best voor de dag kwam.

Komend weekeinde vindt het WK indooratletiek plaats in Japan. Sommige daarvoor in aanmerking komende Nederlandse topatleten schijnen geen zin te hebben om daaraan mee te doen, onder meer vanwege de te verwachten jetlag en daarbij behorende acclimatisering. Zij richten zich geheel en al op het WK in de buitenlucht dat in augustus in Sevilla gehouden wordt. Polsstokhoogspringster en IO-studente Monique de Wilt is wel ambitieus genoeg om zich naar het land van de Rijzende Zon te begeven. Vorige week werd zij trouwens – met twee vingers in haar neus – weer eens Nederlands kampioen. Haar sprong over 4.00 meter was daarvoor ruim voldoende.

En nu we het toch over topsport hebben: vorige week nam Paal Centraal namens de TU deel aan het Europees kampioenschap zaalkorfbal voor universiteitsteams in Rotterdam. In een poule met het sterke Plzen uit Tsjechië en Groningen (de uiteindelijke nummer twee) eindigde de Delftse afvaardiging als derde. In de eindronden werd beslag gelegd op de elfde plaats. Er deden 23 ploegen mee, Europees kampioen werd de universiteit van Antwerpen.

We hadden beloofd om de lezers ook op de hoogte te houden van de (veld-)voetbalkunsten van kampioenskandidaat Ariston ’80. Die jongens verspeelden vorige week twee punten tegen middenmoter Kamraan (2-2). Desondanks gingen ze dolblij naar huis, toen zij hoorden dat concurrent CCO onverwacht verlies had geleden. Afgelopen zaterdag speelden de Delftse studenten niet. CCO kwam iets dichter bij door te winnen.

De Delftsche Studenten Rugby Club versloeg zondag de Old Fants uit Eindhoven met 44-12. ,,We moesten vanwege een stuk of zes, zeven geblesseerde spelers met een geïmproviseerd team spelen. Daarom was het een fantastische score”, aldus een woordvoerder.

Fantastisch was ook de score van het eerste herenteam van studentenwaterpoloclub Wave. Zaterdag werd subtopper ZHDC uit Den Haag met 5-1 verslagen, een dag later stond de thuiswedstrijd tegen de nummer drie, WZK uit Wassenaar, op het programma. Goede pressing en snelle uitvallen brachten ook nude zege (8-4) bij de Delftse ploeg. Met 11 overwinningen en slechts één verliespartij heeft Wave nog maar een paar punten nodig om zich kampioen van de tweedeklasse-kring te kunnen noemen. Als er over tweeëneenhalve week thuis van Rijswijk 2 wordt gewonnen, is de titel binnen.

In Amsterdam vindt van 1 tot 5 april het NSK dammen plaats. Het toernooi wordt gehouden in denksportcafé De 2 Klaveren. Inzet zijn drie bokalen, ‘benevens een geldprijs van 150 gulden’. Zelfs na aftrek van het inschrijfgeld (35 gulden) een aardige bijverdienste voor de arme student. Benevens een leuke tegemoetkoming voor reis- en verblijfskosten natuurlijk. Nadere informatie te verkrijgen bij Gerrit Tigchelaar op 020-6165967. Volgende week meer nieuws over aanstaande NSK’s.

Vorig jaar besloot Anke-Jannie Landman (TN) na de Olympische Winterspelen te stoppen met het tijd en energie vretende shorttracken op topniveau. Sindsdien heeft zij zich geworpen op het recreatief schaatsen over lange afstanden.