Sport

Komend weekeinde kunnen Landman c.s. zich revancheren op het landen-WK.

Niels van der Zwan (Proteus) maakte met enkele andere roeiers van de gouden Holland Acht van Atlanta deel uit van het octet dat tijdens de Heineken Vierkamp in Amsterdam alle vier de afstanden (2500, 250, 750, 5000 meter) won. Het zijn niet alleen de oude rotten die het moeten doen. Ook voor de toekomst is er hoop: de heren beginnelingen-acht van Proteus behaalden een mooie tweede stek in hun categorie. Laga werd zevende. De dames clubacht van Proteus baarde opzien door in een deelnemersveld van 24 ploegen als derde te eindigen. De gemengde dames beginnelingen-acht van Proteus en Laga nestelde zich, tussen de 17 overige ploegen, op de zesde plaats. Vandaag klinkt overigens om vier uur het startschot voor de huizenrace die door de LIK (Lente Introductie Kommissie) van Proteus is georganiseerd. De race wordt gehouden op de Schie en gaat over 250 meter.

Het is prettig enkele zekerheden in het leven te hebben. Wie Grote Plas Competitie zegt, zegt Henri Havinga en Daphne Parlevliet. Juniore Daphne won voor de derde opeenvolgende maal het overall-klassement, Henri deed dat nu al zes keer achter elkaar. Beiden mochten de wisselbeker dus definitief in de eigen prijzenkast zetten. Henri heeft er nu twee. TU-medewerker Henk Nugteren (STM) werd derde bij de mannen.

Delvers en andere lopers kunnen zich op 19 april melden in Rotterdam. Dan wordt, als onderdeel van de plaatselijke marathon , ook het NSK over een afstand van 42 kilometer en nog wat gelopen. Aanmelden kan bij Martijn van de Erasmus University Road Runners (010-4032645). Saskia Kooijman van de Delvers doet niet mee. Die heeft de marathon van Schoorl nog in haar benen zitten. Die liep ze binnen drie uur. Een knappe prestatie voor een eerste marathon.

De drie Delftse studenten die aan het WK zeilen van de ISAF in Dubai meededen, boekten geen aansprekende successen. Nieuwe kansen krijgen de heren misschien op het Nautikos-koninginnetoernooi . Van 24 tot en met 26 april in Balk, nabij het Slotermeer. Het betreft een teamzeiltoernooi voor ploegen van zes personen (info: 013-4633552).

De zeven THOR -dames die in de nationale rugbyselectie zitten en zich voorbereiden op het WK in Amsterdam (1 – 16 mei), oefenden dit weekeinde in Engeland. Van de Old Lemmingtonians werd in een rommelig duel met 18-17 gewonnen. Daarna volgde een wedstrijd tegen Richmond dat in de hoogste Engelse divisie uitkomt. Het Nederlands team won met 22-15.

In volleyballand nemen de dames van Punch een redelijke plaats in de subtop van de eerste klasse in. De heren lijken zich, mede door het winnen van de ‘zespuntenwedstrijd’ tegen Agon 2, twee weken geleden, te handhaven op hetzelfde niveau. Met het elfde gaat het ook goed. Dat is met Alexo 4 (de volleybalafdeling van Virgiel) in een hevige strijd verwikkeld om de derde plaats.Afgelopen weekeinde verloor het team. Speler Erik Boerma: ,,We hadden gelijk moeten spelen. Er werd onwijs raar gespeeld.” Zo werd na een 15-4-verlies de tweede set met 15-6 gewonnen. ,,Dat hoort niet te kunnen.”

De Nederlandse kortebaanschaatsers hadden weinig in de melk te brokkelen tijdens het individuele WK in Wenen. Anke-Jannie Landman (TN) deelde in de malaise en eindigde in het totaalklassement op een gedeelde 23ste plaats. Komend weekeinde kunnen Landman c.s. zich revancheren op het landen-WK.