Sport

Het NSK schermen , dat dit weekeinde in Leiden zou worden gehouden, ging niet door vanwege te weinig aanmeldingen. Reden is een ingewikkeld meningsverschil tussen de overkoepelende studentensportbond en de officiële schermbond, de KNAS. Laatsgenoemde instantie wil dat er alleen KNAS-leden toegelaten worden tot het toernooi, in verband met de verzekering. Voor de meeste studenten, die via studentenverenigingen aan de schermsport doen, is het bijbehorende KNAS-lidmaatschap (50 gulden) echter te duur. Die mochten dus niet meedoen. Een andere groep schermende studenten is lid van een burgervereniging en daardoor automatisch KNAS-lid. Ook zij wilden graag meedoen, maar kregen weer geen uitnodiging. Floretschermer Floris Nonhebel (CiTG), net als vijf andere studenten lid van de Haagse burgervereniging Ter Weer: ,,We zijn kwaad. Twee jaar geleden deed ik mee, toen waren deze problemen er niet. De KNAS zag ook de regel dat studenten lid van de bond moeten zijn door de vingers. Vorig jaar – ik kon toen zelf niet meedoen – was het NSK in Maastricht. Toen liep alles ook op rolletjes. Maar dit jaar is de organisatie uitbesteed aan de studentensportbond en loopt alles mis. Drie weken geleden heeft de KNAS ons nog heel goed geholpen met het organiseren van het NK in Den Haag. Het is jammer dat het niet doorgaat, maar ik ga er nog achteraan”, aldus een strijdlustige Nonhebel. Twee andere TU-studenten die mogelijk hadden kunnen schitteren in Leiden zijn de sabelschermers Reinout Romein (in tegenstelling tot eerdere mededelingen in deze rubriek geen eerstejaars) en George Taran (Bouwkunde) die van Bulgaarse afkomst is en dus niet van Hongaarse, zoals eerder gemeld. Excuses.

Wat wel doorging was het OCenW-sporttoernooi , vrijdag in Nijmegen. In een deelnemersveld van 14 universiteiten en het ministerie zelf, eindigde de TU-afvaardiging in de grijze middenmoot, al kan de zesde plaats best redelijk genoemd worden. Het best kwamen de Delftenaren tevoorschijn in het tennistoernooi dat met een derde plaats werd afgesloten. Van bridgen had de TU-ploeg weinig kaas gegeten. In die discipline eindigde Delft als laatste.

De zaalvoetballers van Tutor zijn al een paar weken klaar met huncompetitieverplichtingen. Zij sloten het seizoen af met een negende plaats in een poule van 12 teams. De 19 behaalde punten in 22 duels waren genoeg om zich te handhaven in de tweede klasse. Het eerste damesteam eindigde een plaats hoger in een afdeling met 13 ploegen.

Zo, de laatste boot van de Ringvaart Regatta is binnen. Elders in Delta verslag van deze heroïsche roeitocht over 100 kilometer, waarbij de snelste boot bezet werd door mannen van Proteus . De eerstejaars van deze vereniging leverden ook veelbelovende prestaties. Van de PR-afdeling kregen we een juichend faxbericht binnen: alle drie eerstejaars-achten trokken dit seizoen blik. De zware heren zelfs twee keer. ‘Uniek in de geschiedenis van Proteus’, aldus het persbericht. De vrouwen braken bij Hollandia (Tilburg) zelfs het baanrecord: 6.48 (over 2 kilometer). De laatste keer dat de dames beginnelingen-acht ‘klasserend’ blik trok was in 1977. De eerstejaars zware heren staan op een, niet meer in te lopen, eerste stek in het eerstejaarsklassement. De eerstejaars lichte heren staan vijfde. Zo hoog stonden ook de dames genoteerd, tot voor kort. Maar door hun tweede plaats tijdens ARB-wedstrijden afgelopen weekeinde zullen zij waarschijnlijk nog wat gestegen zijn.