Sport

In zijn eenmalige column in het Laganieuws hekelt A.J. Brinkerink – winnaar van de Varsity in 1997 – de manier waarop op de Nederlandse televisie het leven voorgekauwd wordt in allerhande twijfelachtige programma’s. ,,Doen wij (jongeren) dan werkelijk niets meer zelf?!?”, vraagt hij zich vertwijfeld af alvorens de conclusie te trekken: ,,Omdat alle facetten van het menselijk bestaan op tv te zien zijn, zou je haast gaan denken dat alles wat niet op tv komt abnormaal en immoreel is. (…) Wat voel ik mij toch altijd gelukkig als ik na 50 minuten voetbal, 9 minuten wielrennen en 1 minuut andere onzin weer geen roeien op tv heb gezien. Dan is er tenminste iets wat nog niet door The Young One door het slijk gehaald is.”

Bij gebrek aan wetenswaardigheden over voetbal, wielrennen of ‘andere onzin’ nog maar wat recent roeinieuws : ex-Lagaaister Eeke van Nes zegevierde in de dubbeltwee met Pieta van Dishoeck tijdens wereldbekerwedstrijden in het Belgische Hazewinkel, afgelopen week. Vanaf het begin tot aan het einde van de race bepaalde het tweetal de wedstrijd. Met hun eindtijd van 6.50,51 kwam het duo ruim 4 seconden eerder over de finish dan de Engelse boot die als tweede eindigde. Het was de eerste Nederlandse overwinning sinds de World Cup twee jaar geleden van start ging. Het verbaasde Van Nes achteraf dat de finale zo soepeltjes verliep. ,,Het ging vandaag zo makkelijk. Een keer ademhalen en ik kon gewoon verder kakelen. Dat heb ik sinds tijden niet meer meegemaakt. Vandaag hebben Pieta en ik elkaar eindelijk in deboot gevonden”, sprak zij tot een der aanwezige journalisten. Ook de mannen dubbelvier – met onder anderen Proteusroeier Gerritjan Eggenkamp in de gelederen -, de acht met stuurman en de twee zonder bereikten een finaleplaats, maar konden geen aansprekende potten breken. Skiffeur Merlin Vervoorn reikte tot in de halve finale.

Honk- en softballen doen de Virgielstudenten in Delft onder de klinkende noemer Met Stip. De softbalsters moesten vrijdag een derby spelen tegen de dames van het Delftse Full Speed. Die zagen nogal op tegen het duel, omdat het eerste onderlinge treffen – op de eerste speeldag – tegen de studentes al verloren was gegaan. Bovendien miste de Kerkpolderploeg drie vaste krachten vanwege vakantie en werk, luidde de smoes bij voorbaat. Want ook dit keer werd het onderspit gedolven tegen de TU-ploeg. Tot de vierde inning liep de score gelijk op, maar vervolgens scoorde Met Stip 4 punten achtereen. Full Speed kwam in een laatste goede slagbeurt nog wat dichterbij, maar de studentes gaven de voorsprong niet meer uit handen en wonnen uiteindelijk met 9-7. Maaike Vrielink van de middenmoter bleef ondanks de zege bescheiden: ,,Full Speed verslaan is niet zo heel moeilijk hoor.” Bovendien gaat het de dames puur om de lol wekelijks een balletje te kunnen slaan laat ze weten. ,,We zijn al blij als we bij een wedstrijd genoeg speelsters bij elkaar hebben.” Zelfs de prestigeduels tegen Machos (van het Corps) worden niet op het scherpst van de snede gespeeld. ,,Maar we willen wel winnen”, voegt ze er aarzelend aan toe. Voor de honkballende mannen van Met Stip ligt die zaak wat anders. Pieter-Martijn Vlaminck: ,,Wij spelen ook puur voor de lol. Maar wedstrijden tegen Machos en de Delftse burgers (Blue Birds-red) moeten wel gewonnen worden”, klinkt het al wat strijdlustiger. Het corps werd dit seizoen al eenmaal verslagen, net als vorig jaar. ,,Dus dat moet de volgende keer ook wel weer lukken”, meent de optimistische Vlaminck. Met Stip en Machos nemen de laatste twee plaatsen in van de laagste regionale baseball-klasse.