Sport

Behalve geshorttracket wordt er ook gekorfbald in het voormalig Oostblok: ‘ Paal Centraal gaat naar Polen’, luidt de vreugdevolle mededeling in het clubblad van de Delftse korfbalvereniging Excelsior, waar de studentenclub haar onderdak heeft. In Polen wordt van 20 tot 22 februari het Europese Studenten Kampioenschap Korfbal gehouden. Om mee te mogen doen hoef je geen aansprekende resultaten te behalen. Zelfs het feit dat PC zich recentelijk niet plaatste voor de eindronden van het NSK vormt geen belemmering. Gewoon een kwestie van ingeloot worden. Dat lukt de Delftse club tot nu toe elk jaar. Toeval? Twaalf leden zullen in februari afreizen om in Wladyslawowo, bij Gdansk, de Nederlandse studentenkorfbal-eer te verdedigen. ,,Wij zijn vast van plan hier een heel leuk toernooi van te maken en ook nog een goede prestatie neer te zetten”, aldus een optimistische speelster. Dat belooft wat.

De rugbyheren van THOR gaan nu pas ‘voor het echie’ spelen. Zij zullen in een halve competitie met negen andere clubs strijden om een plaats in de tweede klasse. De bovenste vier aan het eind van de rit handhaven zich zonder meer, de nummers vijf en zes kunnen degraderen naar de derde klasse, waarnaar de nummers 7 tot en met 10 in elk geval zullen afdalen. Het zevende duel (22 februari) zal gaan tegen RC Delft, dat een jaar geleden nog op ereklasse-niveau uitkwam. Net als DSR-C, dat in een parallelklasse eveneens zal strijden om plaatsbehoud in de tweede klasse. Ingewikkeld?

Ingewikkeld is pas het systeem dat de bond uitgedokterd heeft voor de wedstrijdencyclus die de damesrugbyers het restant van het seizoen moet bezighouden. De dames van THOR, in 1997 tweemaal landskampioen!, zijn inmiddels begonnen aan deze ‘laddercompetitie’, waarvan we de lezers uitleg over de opzet ervan zullen besparen. Zonder de acht internationals die zich elders aan het voorbereiden zijn op het WK werden achtereenvolgens de Eindhovense Elephants (36-5) en ARC (27-5) aan de zegekar gebonden. ,,Het is een beetje behelpen”, verklaart Inge Frissen de, voor THOR-begrippen, kleine overwinningen. ,,Het verbaast onszelf een beetje dat we toch weer winnen. Er komen onvermoede talenten boven, nu ook andere speelsters eens een kans krijgen.”

Onvermoede talenten willen er ook nog wel eens opduiken bij Ariston ’80 , de voetballende studenten die zaterdag de competitie hervatten met een inhaalduel. Naar eigen zeggen was de Delftse ploeg gelijkwaardig aan koploper Vredenburch, maar werd het veld toch verlaten met een 0-1-nederlaag. De onvermoede talenten bleven dus nog even onzichtbaar.

Tijdens het EK-shorttrack in Zoetermeer dat vorige week plaatsvond en waar TU-studente Anke-Jannie Landman de tweede plaats veroverde, kondigde bondscoach Wilf O’Reilly (tegenover de vaderlandse pers) aan het gebruik van de klapschaats ook bij de Nederlandse shorttrackselectie te gaan introduceren. Met deze zet wil O’Reilly de internationale shorttrack-elite verrassen tijdens de Olympische Winterspelen. Komend weekeinde staat overigens eerst nog het EK in Boedapest op de rol.