Sport

Na de gebruikelijk lange winterstop werd zondag eindelijk de hockeycompetitie hervat. De mannen van DSHC maakten hun status als lijstaanvoerder waar door Spirit met 5-1 te kloppen.

Het troosteloos onderaan bungelende Dopie ging eveneens op dezelfde voet verder en verloor van Etten Leur (7-3). Zondag staan DSHC en Dopie tegenover elkaar.

Zacht gezegd opvallend was de prestatie die de Dopie-dames leverden bij lijstaanvoerder HCRB. De tot de voorlaatste plaats afgezakte studentes sleepten in Reeuwijk brutaal een 2-1 zege uit het vuur. Hoe dat mogelijk is? “Omdat we eigenlijk niet zo slecht zijn”, luidde de simpele verklaring van aanvoerster Cathelijne van den Berg. “We zijn al anderhalve maand in training, dat werpt zijn vruchten af.” De winnende goal viel kort na rust. “Op het eind stonden we stijf van de stress, omdat het wel vaker fout ging in de slotfase, maar we hielden stand.”
De roeiers komen ook weer tot leven. Op de Heineken Vierkamp, afgelopen weekend op de Amstel, won de eerstejaarsacht van Proteus weliswaar drie van de vier afstanden, maar dat was toch niet genoeg voor de hoofdprijs in deze categorie. Het werd zilver, net als voor de lichte herenacht van Laga. De Proteeërs Roeland Lievens en stuurman Peter Wiersum legden met de bondsacht de vijf kilometer als snelste af bij de senioren A. Clubgenotes Sytske de Groot en Chantal Achterberg vormden het middenrif van de nationale vrouwenacht die alle vier de afstanden won.
Dat is net zo oppermachtig als de manier waarop de Duitse TU-student Jannis Topfer de zesde en laatste midweekse Winterse Wippolderloop van De Koplopers winnend afsloot. Hij verbeterde het parkoersrecord door de 6,9 kilometer af te leggen in 21.28 minuten. Annemieke Bloem won de vrouwenrace over 4,6 kilometer in exact twintig minuten. Topfer en Bloem voerden ook het eindklassement aan.

Dat gold niet voor de Delftse afvaardiging naar het Idea League-sporttoernooi in Zürich. “Dat lag vooral aan de gekozen sporten”, verdedigde Niels Hemelaar zich namens de TU-ploeg. Icecross (een soort hindernisbaan op het ijs) en ijshockey zijn immers geen grote Nederlandse sporten, al werd de goed schaatsende lacrosser Ingmar Bolderink in eerstgenoemde discipline tweede. Opgeteld bij de resultaten van de zaalvoetballers en schermers eindigde Delft als laatste achter de universiteiten van Zürich, Aken en Londen. “Maar het was wel erg gezellig”, aldus Hemelaar.