Sport

De honkballers van Machos behaalden zondag hun tweede competitieoverwinning. In Delft werd VUC 2 met 7-6 verslagen. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)Met enig hangen en wurgen legden de zaterdagvoetballers van Ariston’80 onder de nieuwe coach Hedser van der Werff beslag op een plaatsje in de nacompetitie voor promotie naar de derde klasse.

De zaalvoetballende broeders van Tutor spelen komend seizoen sowieso hoger dan ooit, althans in naam. Afgelopen jaargang eindigde het vlaggenschip op de vijfde plaats van de (regionale) hoofdklasse. Komend seizoen acteert de ploeg in de eerste divisie. Een promotie dus? “Valt wel mee”, zegt Tutor-coach Chris Nijkamp. “De eerste divisie is een opgewaardeerde hoofdklasse. Er komen er zes van, in elk district een. De nummer laatst in onze hoofdklasse degradeert, de voorlaatste handhaaft zich en de rest ‘promoveert’. Het is dus niet spectaculair.” Het klinkt hoe dan ook wel een stuk interessanter.

De american footballers van Delft Dragons zijn al eerstedivisionist. Zij willen graag strijden om de ‘Tulip bowl’ en dienen daartoe de play-offs te halen. De hoop daarop werd hooggehouden door in Hilversum de plaatselijke Huricanes met 6-17 te verslaan. Doordat concurrent Den Haag verloor van Amsterdam houdt Delft kans op het toetje van de competitie.

Het honkbal van het Delftse Machos speelt zich op heel wat bescheidener niveau af. Zondag speelde de ondervereniging van het corps zijn vierde competitieduel. Na de eclatante 17-0 winst op Storks 4 in de openingswedstrijd leden de Delftse honkballers twee nederlagen, alvorens afgelopen zondag opnieuw de volle winst binnen te halen tegen VUC 2, dat met een nipte 7-6 werd geklopt.

Dan het internationale strijdtoneel. In Utrecht boekte de Delftse homo-multisportvereniging Roze Blok succes tijdens de Benelux homo-volleybalcompetitie, waaraan overigens behalve Belgen en Nederlanders geen Luxemburgers deelnemen. In de A-poule werd de eerste prijs gepakt. In de C-poule eindigde Roze Blok 3 als tweede. Eind juli zullen drie teams meedoen aan het beachvolleybaltoernooi van de Out Games in Montréal, Canada.

En nu we toch in de toekomst aan het kijken zijn: komend weekend vindt het Groot NSK plaats in Enschede, alwaar gestreden zal worden in talrijke sportdisciplines. Het jaarlijkse multi-sporttoernooi op het Delftse sportcentrum wordt dit jaar gepresenteerd als Sport & Cultuur-festival en krijgt zijn beslag op 3 juni. Fanatieke mountainbikers kunnen alvast de datum 27 augustus in hun agenda aankruisen. Dan wordt de Benelux studentenkampioenschap mountainbike marathon gehouden, onder het motto ‘afzien in de prachtige omgeving van de Ardennen’ (JT)

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl

www.houffamarathon.be

Met enig hangen en wurgen legden de zaterdagvoetballers van Ariston’80 onder de nieuwe coach Hedser van der Werff beslag op een plaatsje in de nacompetitie voor promotie naar de derde klasse. Of het zover komt is de vraag: de uitwedstrijd tegen Den Bommel werd met 4-2 verloren. Mocht dit komende zaterdag toch nog rechtgezet worden, dan staan de studenten een week later in de finale van de nacompetitie. Promotie naar de derde klasse zou uniek zijn, want de voetballende studenten acteerden nooit eerder op dat niveau.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl

www.houffamarathon.be