Sport

Na afloop was de vreugde over de winst in de Delftse kleedkamer groter dan de tevredenheid over het vertoonde spel. Zo ook bij de realistische coach Julius Breinburg: “Het had beter gekund, maar jullie hebben wel gewonnen.” De Delftenaren zagen aan de kop van de ranglijst Etten-Leur (REL) langszij komen, dankzij het bonuspunt dat de ruime overwinning op Eemland opleverde. Over twee weken maken de Brabanders hun opwachting in Delft. Na de Leidse rivaal kan dan opnieuw een concurrent op een zijspoor worden gezet.

Komende zondag staat er overigens ook een rugbytopper geprogrammeerd op het sportcentrum. De dames van het Nijmeegse The Wasps komen dan in Delft hun kampioenskansen verdedigen, tegen de vrouwen van Thor. De laatsten staan na acht (gewonnen) duels fier bovenaan met 38 punten. Het gat met The Wasps, dat weliswaar een wedstrijd minder speelde, bedraagt liefst tien punten. Een week later volgt de eerder afgelaste uitwedstrijd in Nijmegen. Ook hier wordt de titelstrijd wellicht binnen een paar weken beslist.

De waterpoloërs van Wave hebben zich gaandeweg eveneens opgewerkt naar een positie die kansen biedt om zich in een kampioensstrijd te mengen. Door de 9-6 uitzege bij GZC Donk 5 wipte de ploeg van Cor Maltha op de ranglijst over de Gouwenaren heen naar de derde plaats van de eerste klasse A van het district. Als de Delftse ploeg zaterdag in de Kerkpolder het achterstallige thuisduel met datzelfde Donk ook nog wint, gaat zij als medekoploper de winterstop in. Vorig seizoen speelde Wave nog in de tweede klasse. (JT)

De rugbyers van DSR-C haalden een zwaar bevochten overwinning binnen op het Leidsch Studenten Rugby Genootschap (LSRG). Twee penaltykicks van Ward Italianer beslisten de wedstrijd (6-0). (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Tachtig minuten ploeteren in regen en wind en dan nóg geen enkele try scoren. Dat overkwam de rugbyers van DSR-C en LSRG, zondag aan de Mekelweg. De mannen van de thuisploeg zochten toch nog goed geluimd de kleedkamer op. Dankzij twee geslaagde penaltykicks van Ward Italianer stapten zij, weliswaar met een voor rugbybegrippen extreem lage score van 6-0, winnend het veld af. De topper in de landelijke eerste klasse tussen de corpsteams uit Delft en Leiden was als vanouds eerst en vooral een prestigestrijd. “We gingen er allebei vol tegenaan. Niemand wilde van de ander verliezen”, benadrukte wisselspeler Han de Voogt het belang van het duel. “Het was vreselijk spannend, vooral de laatste twintig minuten toen we sterk onder druk stonden. Ik heb aan de kant aan mijn nagels staan knagen.” Beide ploegen verdedigden sterk en namen weinig risico’s. Toch waren de Delftse studenten een aantal malen dichtbij het scoren van een vijf punten opleverende try. De grootste kans deed zich voor op slag van rust. “De bal werd op de lijn uit onze handen getackled”, aldus winger Evert Willeumier.