Sport

Dat laatste lukte de heren van DSR-C een stuk beter. De kampioenskandidaat in de eerste klasse deelde zondag op het sportcentrum een gevoelige tik uit aan rivaal Eemland, dat met 21-0 werd geklopt. Het nieuws dat ook de grootste concurrent, Utrecht, punten had verspeeld, zorgde in het Delftse kamp voor extra vreugde.

Blijdschap kende vier dagen eerder ook Nadine van der Hoven. Van het trio vrouwelijke deelnemers aan de vijfde editie van de door atletiekvereniging de Delvers georganiseerde Winterse Wippolderlopen kwam zij na 4,6 kilometer als eerste over de finish, in 18.36 minuten. In het 26-koppige mannenveld toonde Peter Jan Laverman zich de rapste. Hij deed 23.05 minuten over het 6,9 kilometer lange parkoers. Met enkele andere Delvers reist Laverman op 23 februari af naar Enschede voor het NSK cross, met als bonus een wedstrijdje bierpulschuiven. Wellicht zijn zij daar net zo succesvol als de schermers van de Delft Fencing Club, die vorige week met twee blinkende medailles terugkeerden van het sterk bezette internationale toernooi van het Groningse Donar. Bonnie van Vuure, eerstejaars technische bestuurskunde, pikte in het hoge noorden de gouden plak in op het onderdeel sabel. De viervoudig Nederlands kampioene kwam pas goed op gang na de voorrondes, toen ze in de halve finale met 15-3 duidelijk te sterk was voor haar tegenstandster. In de finale versloeg zij Jamie van Dongeren met overtuigende cijfers, 15-10. Bij de heren sabreurs veroverde Rik Adema het zilver. Nico Speelman en Paul Water sneuvelden in de kwartfinale.

Over water gesproken. Bij Proteus wrijven de roeiers zich komend weekeinde de winterslaap uit de ogen tijdens de tweedaagse Winterwedstrijden op het Schiekanaal, tussen Overschie en Delft. De eerstejaarsachten zijn uitverkoren als hoofdnummer. (JT)

De landelijke rugbycompetities worden, in verband met het nakende EK in eigen land, versneld afgewikkeld. In Tilburg vochten de dames van landskampioen THOR de directe strijd om de tweede plaats uit met de gelijknamige rugbyclub. De in het laatste kwart flink onder druk staande Delftse ploeg kreeg vijf tries om de oren. Voor THOR was slechts Pien Selbeck eenmaal succesvol. Haar try, op slag van rust, werd wel gevolgd door een geslaagde conversie van Lorraine Laros. De 25-7 nederlaag weet eerstejaars rugbyster Jet van Tienhoven aan een gebrekkige samenhang. “We konden elkaar niet altijd goed vinden. Dat probleem speelt eigenlijk al een beetje het hele seizoen. We hebben veel nieuwelingen in de ploeg. Bovendien hebben we te vaak moeite om vijftien speelsters op te stellen.” De kans dat THOR Tilburg opnieuw treft in de halve finales van de play-offs lijkt groot. Medespeelster Lori van Donge ziet die duels optimistisch tegemoet, ondanks de verse nederlaag: “We speelden in de eerste helft best goed, konden het alleen niet afmaken.”