Sport

Voor de zoveelste keer waren de voetballers van vierdeklasser Ariston’80 doorgedrongen tot de nacompetitie om promotie naar de derde klasse. Ook nu weer leverde dat niet de gewenste hoofdprijs op.

In de dubbele finale-ontmoeting tegen Schiebroek’94 leed de studentenploeg zowel thuis (2-3) als uit (0-2) een nederlaag. “Schiebroek was te sterk”, concludeerde coach Arjan van der Meijden kortaf. Op Hemelvaartsdag nam Ariston’80 op eigen veld de leiding door twee doelpunten van Thijs van Campen, maar na rust verdampte die voorsprong volledig. Toen de ploeg twee dagen later in de uitwedstrijd ook nog eens met 2-0 achterkwam bleek de pijp leeg. Een zwaar seizoen eiste zijn tol, volgens Van der Meijden: “2-0 achter, weten dat je er nog drie moet maken, temperatuur meer dan 25 graden en veel zware benen: dat was niet meer op te brengen.” Desondanks staat de deur naar de derde klasse nog steeds op een kier. Zaterdag spelen zes verliezende finalisten in Gouda in toernooivorm om één resterende promotieplaats.

Teleurstellend was ook dat de nationale damesacht, featuring Chantal Achterberg en Sytske de Groot van Proteus, schitterde door afwezigheid tijdens het NK roeien voor grote nummers, op de Bosbaan in Amstelveen. Het leverde clubgenote Ellen Hogerwerf goud op, aangezien zij deel uitmaakte van de winnende combi met Proteeër Peter Wiersum als stuurman. Hogerwerf haalde eveneens goud in een gecombineerde vier. Lagaaiers Marien Ruppert en Jelte van Oostveen pakten zilver in de dubbeltwee.

Een weekend eerder vond het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK) plaats in Utrecht. In dertien verschillende disciplines streden 1564 studenten uit dertien steden om de punten. De Delftse oogst was mager. Het grootste succes boekte de lacrosseploeg die als winnaar uit de bus kwam. Door het te geringe deelnemersveld telde lacrosse echter niet mee voor het algemeen klassement. Dat gold wel voor basketbal, waarin de Delftse heren achter Groningen tweede werden. De TU-afvaardiging eindigde overall als negende, Utrecht won.

Verheugend nieuws tot slot van het wielerfront. Wtos nam het initiatief om de ooit befaamde Ronde van Delft nieuw leven in te blazen. De studentenwielervereniging deed dat ook al halverwege de jaren negentig, maar na twee edities stierf het evenement weer een stille dood. Op 28 augustus wordt een nieuwe reanimatiepoging gedaan. Het parkoers wordt uitgezet in de TU-wijk.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl

Eind maart werd de als bloem vermomde windmolen in werking gesteld door oud-minister Jacqueline Cramer (VROM). De bedoeling was dat de installatie als een fontein zou spuiten zodra het zou waaien. Maar het uithangbord had te kampen met technische tegenslagen.

“Hij sproeide niet erg vaak”, constateert werktuigbouwkunde student Berend Jan Kleute desgevraagd. Het probleem was dat de pomp geen water aantrok, maar lucht. Dat kwam doordat de pomp bovenin de mast geplaatst was.

Dat probleem zou verholpen kunnen worden door de pomp onder water te plaatsen, maar daar kiezen de studenten niet voor omdat dat een overbrenging vereist over de hele lengte van de mast.

In plaats daarvan kiezen de constructeurs nu met enige tegenzin voor een elektrische oplossing: een standaard generator in de windmolen en een elektrische pomp voor de fontein.

De studenten streven ernaar om begin oktober de energieplant weer operationeel te hebben.