Spinners fietsen 3000 euro bij elkaar

Het S&C indoor cycling event gisteravond in het sportcentrum heeft een kleine drieduizend euro opgebracht. Het geld gaat naar de actie ‘Hero for Zero’ van Unicef.

Ongeveer honderd deelnemers hebben gisteravond  tijdens de spinningmarathon 2913,35 euro opgehaald voor het goede doel. Projectleider Iris van Loon van de sport en cultuur is dik tevreden.

Het viereneenhalf uur durende evenement was opgedeeld in drie blokken van anderhalf uur. Sommige deelnemers fietsten in teams van twee of drie, andere zaten van 18.00 uur tot 22.30 op de spinningfiets. Van Loon fietste zelf anderhalf uur. “Het was heel leuk, met muziek, verlichting en goede instructeurs. Dat gaf een kick. Toch was ik blij dat ik mocht afstappen, want ik was heel moe. Ik heb diep respect voor de diehards die viereneenhalf uur zijn doorgegaan. Dat waren er een stuk of dertig.”

Bedrijven betaalden honderd euro voor een fiets, TU-medewerkers en externen dertig euro en studenten vijftien euro. “We wilden deelname laagdrempelig houden”, legt Van Loon uit. Het lukte de organisatie de spinningfietsen en het vervoer daarvan gratis te regelen.

Het bij elkaar gefietste geld kan daarom helemaal naar de actie ‘Hero for Zero’, waarmee Unicef een einde wil maken aan kindersterfte door gemakkelijk te voorkomen oorzaken. Vervuild drinkwater is daar één van.