Spektakel met een boodschap

Pop, dans en acrobatiek in zijn hipste vorm.

Verwacht geen leeuwen en flauwe clowns. Swamp Circus, een extravagant gezelschap uit Noord-Engeland, heeft het circusfenomeen verbogen naar een acrobatische theatershow met inhoud. Geen voorstelling die speelt op de lach, maar maatschappelijke thema’s aan de kaak stelt. Zonder zwaar op de hand te zijn, overigens, want het spektakel wordt gelardeerd met allerhande live muziek.

Swamp Circus zet zich sinds de oprichting in 1986 in voor de milieuproblematiek. Met ‘Moto’ brengt het gezelschap de luchtvervuiling aan de orde. Het verhaal draait om Astra, die in Moto’s wereld terecht komt. Het is een wereld vol motoren, gekte en smog, waar beesten op hoge poten rondlopen met kettingzagen en clowns en jongleurs geen vrienden zijn. Astra dreigt erin te stikken, evenals de rest van de wereld. Met behulp van geesten weet ze Moto’s wereld te ontvluchten, maar niet zonder zijn vuur te bedwingen en de wereld opgelucht adem te laten halen.

Dit klinkt een stuk moralistischer dan het is. Want tussen alle luchtvervuiling en motorisch geweld door, valt er heel wat af te lachen in ‘Moto’. Swamp gelooft namelijk, dat theater een prima manier is om discussies op gang te brengen en zodoende voor veranderingen te zorgen. En dat kan niet zonder humor. Juíst humor maakt ingewikkelde discussies toegankelijk voor iedereen, denkt Swamp.

Luchtballet

Maar bovenal is ‘Moto’ een visueel spektakel. Acrobaten in een kleurrijk luchtballet, clowns die het Pipo- en Bassieniveau ver ontstijgen en jongleurs die geen gevaar lijken te schuwen. The Ice Cream Men, het muzikale gezelschap dat sinds 1996 meetoert met Swamp Circus, brengen op elektrische gitaren en drums zowel hiphop als ska, reggae, salsa en rock ’n roll ten gehore.

De overeenkomst met het traditionele circus is ver te zoeken. De link met Cirque du Soleil is dan ook snel gelegd. Maar waar dit Canadese gezelschap sinds de oprichting in 1984 bijna onmiddellijk naar wereldroem steeg, met afsplitsingen over de hele wereld, is Swamp Circus meer dan een decennium relatief klein gebleven.

Het is de eerste keer dat het gezelschap Nederland bezoekt. Toch zijn de acrobaten al jaren betrokken bij projecten door heel Europa, waaronder workshops en grimecursussen. Het toppunt moet echter nog komen voor Swamp Circus. Begin volgend jaar wordt Moto, een script van Brett Jackson, in filmproductie genomen. Daarin komen naast smog, ook andere milieugerelateerde onderwerpen aan bod, zoals het broeikaseffect en natuurbedreigende bouwprojecten.

Swamp Circus met ‘Moto’. Op zaterdag 29 september in Theater DeVeste. Aanvang: 20.15 uur. Studenten betalen op vertoon van hun collegekaart geen 44 gulden, maar 35 gulden.

Het is geen circus, geen theater en geen muziek. Een soort Cirque du Soleil misschien? De vergelijking is snel gemaakt. Maar Swamp Circus is toch een beetje anders. Pop, dans en acrobatiek in zijn hipste vorm.

Luchtballet