Speelman Nederlands schermkampioen

Nico Speelman, van studentenschermvereniging DFC (Delft Fencing Club), mag zich sinds zaterdag Nederlands schermkampioen noemen op de sabel.

In de finale van het NK in Wageningen versloeg de masterstudent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek de als derde geplaatste Robbert Goossens, uit Zutphen, met 15-12.

Speelmans clubgenoot Teun Plantinga, vorig jaar nog de kampioen, moest dit keer genoegen nemen met de derde plaats. Laatstgenoemde sneuvelde in de halve finale tegen diezelfde Goossens. In het duel met de medefinalist van vorig jaar kwam Plantinga pas laat in zijn spel. De DFC-er was niet meer bij machte de 12-8 achterstand om te buigen en verloor met 15-12.

Speelman had het in de halve eindstrijd lastig tegenover de linkshandige Roesink, maar vocht zich van een 14-12 achterstand terug naar een 15-14 overwinning. Voor het NK hadden zich vier leden van DFC geplaatst, van wie Paul Water en Rik Adema voortijdig werden uitgeschakeld. Adema werd vijfde, Water veertiende.

Lammens Benoît, eerstejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, België.

Al op zijn eerste dag in Nederland zag Lammens Benoît een van de grootste Belgische vooroordelen over Nederlanders bevestigd. In de Metro viel zijn oog direct op een lijstje met als kop ‘Zeven punten waarop we zouden kunnen besparen’.
Verschillen in sociale omgang ziet de Vlaming ook: “Ik denk dat wij iets beleefder zijn in België. Op mijn eerste dag hier was ik per ongeluk voorgestoken in de winkel. Ik werd meteen uitgescholden. Dat zou in Vlaanderen nooit gebeuren. Nederlanders zijn socialer. Ze spreken je zomaar aan als wildvreemde, maken veel sneller contact.”
Opvallend vindt hij het contact tussen professor en leerling. “Bij ons zit je met zevenhonderd man in de aula. Een hoogleraar is in België iemand op een enorm voetstuk. Hier is het contact heel intiem. Dat bevordert de kwaliteit van de lessen. Als er een fout op het bord staat, kun je feedback geven. In België zullen hoogleraren niet zomaar kritiek aanvaarden. Die gaan het dan juist meer nog op hun manier doen.”
Valt het Hollandse ‘tafelbier’ hem niet tegen, als Belg? Zijn antwoord is onthullend: “Ik drink Heineken heel graag. Schrijf dat maar niet op. Als ze dat in België lezen, word ik wegens hoogverraad op de brandstapel gezet. Heineken kun je drinken als water. Zelfs iets als Jupiler vind ik moeilijker achterover te slaan.”

Speelman had het in de halve eindstrijd lastig tegenover de linkshandige Béla Roesink, maar vocht zich van een 14-12 achterstand terug naar een 15-14 overwinning. Voor het NK hadden zich vier leden van DFC geplaatst, van wie Paul Water en Rik Adema voortijdig werden uitgeschakeld. Adema werd vijfde, Water veertiende.