Onderwijs

‘Spacetech’ nieuwe elite-opleiding aan TU

Na een bericht in het Algemeen Dagblad over de nieuwe postdoctorale opleiding ‘Master of Space Systems Engineering’ werd de telefooncentrale van de TU vrijdagochtend platgebeld door werkloze economen en juristen, met de vraag of er nog plaats voor hen was.

Helaas. Afgelopen dinsdag vond de officiële start zonder hen plaats.


Figuur 1 In het stadhuis van Delft vond dinsdag de officiële start plaats van de opleiding voor ‘ruimtemanagers’. Rechts projectleider Stoewer.

De eenjarige opleiding bestaat uit zes blokken van twee weken, van deze maand tot juli 1997, en is bedoeld voor specialisten uit de ruimtevaartindustrie. Hun werkgevers tellen dertigduizend ecu, zo’n zestigduizend gulden, neer in de verwachting dat zij volgend jaar breed georiënteerde ‘ruimtemanagers’ terugkrijgen.

Het ‘SpaceTech’-programma, dat leidt tot de titel van ‘Master of Space Systems Engineering’, is een initiatief vanuit de faculteit der Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Het plan is verder uitgewerkt in samenwerking met TopTech, het Delftse centrum voor postdoctorale opleidingen. Dit jaar beginnen achttien mensen aan de opleiding. Onder hen bevinden zich drie Indonesiërs en een Canadees. De anderen zijn Europeanen. Gemiddeld hebben ze al zo’n acht jaar ervaring in de ruimtevaartindustrie.

Volgens prof.Dipl.-Ing. H. Stoewer, M.Sc., programme director van SpaceTech, is er groeiende behoefte aan ruimtevaartingenieurs met managementvaardigheden. ,,Ruimtevaartbedrijven moeten steeds marktgerichter gaan denken. Vroeger kwamen veel opdrachten van de overheid, maar daar komt steeds minder geld vandaan. De commerciële ruimtevaartsector daarentegen groeit jaarlijks minstens tien procent. Om daarvan mee te profiteren moeten bedrijven de concurrentieslag aangaan, onder meer met het Verre Oosten.” Die verandering vereist ingenieurs met managementcapaciteiten. ,,Afgestudeerden van onze opleiding zullen in staat zijn technologie en management goed te integreren”, aldus Stoewer.

Na een bericht in het Algemeen Dagblad over de nieuwe postdoctorale opleiding ‘Master of Space Systems Engineering‘ werd de telefooncentrale van de TU vrijdagochtend platgebeld door werkloze economen en juristen, met de vraag of er nog plaats voor hen was. Helaas. Afgelopen dinsdag vond de officiële start zonder hen plaats.


Figuur 1 In het stadhuis van Delft vond dinsdag de officiële start plaats van de opleiding voor ‘ruimtemanagers’. Rechts projectleider Stoewer.

De eenjarige opleiding bestaat uit zes blokken van twee weken, van deze maand tot juli 1997, en is bedoeld voor specialisten uit de ruimtevaartindustrie. Hun werkgevers tellen dertigduizend ecu, zo’n zestigduizend gulden, neer in de verwachting dat zij volgend jaar breed georiënteerde ‘ruimtemanagers’ terugkrijgen.

Het ‘SpaceTech’-programma, dat leidt tot de titel van ‘Master of Space Systems Engineering’, is een initiatief vanuit de faculteit der Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Het plan is verder uitgewerkt in samenwerking met TopTech, het Delftse centrum voor postdoctorale opleidingen. Dit jaar beginnen achttien mensen aan de opleiding. Onder hen bevinden zich drie Indonesiërs en een Canadees. De anderen zijn Europeanen. Gemiddeld hebben ze al zo’n acht jaar ervaring in de ruimtevaartindustrie.

Volgens prof.Dipl.-Ing. H. Stoewer, M.Sc., programme director van SpaceTech, is er groeiende behoefte aan ruimtevaartingenieurs met managementvaardigheden. ,,Ruimtevaartbedrijven moeten steeds marktgerichter gaan denken. Vroeger kwamen veel opdrachten van de overheid, maar daar komt steeds minder geld vandaan. De commerciële ruimtevaartsector daarentegen groeit jaarlijks minstens tien procent. Om daarvan mee te profiteren moeten bedrijven de concurrentieslag aangaan, onder meer met het Verre Oosten.” Die verandering vereist ingenieurs met managementcapaciteiten. ,,Afgestudeerden van onze opleiding zullen in staat zijn technologie en management goed te integreren”, aldus Stoewer.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.