Snelle groei in gebruik elektronische snelweg

Volgens de landelijke organisatie SURFnet bv blijkt uit een in mei gehouden gebruikersonderzoek dat zo’n 140 duizend studenten en personeelsleden het netwerk gebruiken. Dat aantal ligt veertig procent boven de streefcijfers die bij de start in 1987 zijn vastgesteld. En het is een verdrievoudiging vergeleken met 1991. Meegeteld zijn overigens ook de mensen die slechts enkele malen per jaar op het net komen.

Voor het universitaire personeel is het gebruik van SURFnet nu bij veel faculteiten gemeengoed. Landelijk maakt nu 72 procent gebruik van het net, tegen dertig procent in 1991. De meeste universiteiten zitten daar boven – het gemiddelde wordt gedrukt door de VU, Nijmegen en Leiden, waar slechts zestig procent van het personeel zich op de elektronische snelweg begeeft. Per faculteit gerekend blijken de medici de minst ijverige netwerkgebruikers (zestig procent).

Een stroomversnelling is te zien bij de ontsluiting van het net voor studenten. Vier jaar geleden was pas zeven procent van hen ‘gebruiker’, nu is dat bijna vijfmaal zoveel: 33 procent. Maar de verschillen per universiteit zijn nog groot.

De TU’s zijn koplopers met ruim zestig procent. Tilburg en Wageningen volgen met vijftig procent. Maar bij de andere universiteiten komt niet meer dan een kwart van de studenten op SURFnet. Vooral in Maastricht is het contrast met het personeel groot: gebruikt van de medewerkers bijna tachtig procent het net, bij de studenten is dat viermaal zo weinig. Van de faculteiten zijn opnieuw de medici achterblijvers.

Overigens deed de Groningse universiteit niet mee aan het onderzoek. Delft, Rotterdam en de VU gaven om privacy-redenen geen adressen van studenten. (HOP/F.S.)

Frank Steenkamp

Het gebruik van de ‘elektronische snelweg’ in het hoger onderwijs neemt toe. Driekwart van alle universitaire medewerkers zegt er gebruik van te maken. Bij de studenten is dat eenderde. In het hbo blijft de toegang tot het netwerk nog vooral beperkt tot de technische studies. Het verschil tussen personeel en studenten is er kleiner.

Frank Steenkamp