Wetenschap

Smurfblauw

Het oude Rotterdam Centraal is definitief gesloten. Nu is er een noodstation dat in 2010 plaatsmaakt voor een transparant futuristisch station.

Burgemeester Ivo Opstelten liet afgelopen zondag letterlijk het doek vallen voor het oude centraal station uit 1957, dat wordt afgebroken. Alleen de oude klok krijgt een plaats in het nieuwe ontwerp van architectencombinatie Team CS. Het oude station werd ontworpen door TU-alumnus Sybold van Ravesteyn (1889-1983) en was een van de blikvangers van de Maasstad.

“Een noodzakelijke verandering”, zegt dr.ir. Gerard Wigmans van Bouwkunde desgevraagd. Hij doet sinds 1999 onderzoek naar de plannen voor het nieuwe station. “We stellen nu andere eisen aan een station dan in de jaren vijftig. Er zijn verwoede pogingen gedaan om de oude gevel in het nieuwe ontwerp op te nemen, zelfs door het naar de achterkant te verplaatsen, maar uiteindelijk was het niet haalbaar. Vanaf begin jaren negentig waren er al plannen om het station te veranderen, omdat het nu te klein is.”

Het nieuwe station zal vooral moeten voldoen aan de enorme toename van het aantal reizigers. Mede door de komst van de hogesnelheidslijn en Randstadrail zal het aantal reizigers op Rotterdam centraal in 2025 verdrievoudigd zijn tot 320 duizend per dag. “In het nieuwe plan zijn metro, tram en treinen beter op elkaar afgestemd en zijn ze makkelijker te bereiken voor de reiziger”, zegt Wigmans. “Dat is knap gedaan. De trambaan blijft dicht bij het station, bij het hoge gebouw van Nationale Nederlanden. Onder het station zitten de metro en Randstadrail. Voor en achter het station komen grote fietsenstallingen. Suicide square, zoals architect William Alsop het plein voor Rotterdam Centraal noemde omdat de reiziger er direct door fietsers werd aangereden, zal daardoor verdwijnen. Het nieuwe station zal veiliger zijn.”

Ook de benauwde tunnel onder het station, waar het in de spits altijd dringen is, keert niet terug. “Die tunnel is al twintig jaar ontoereikend. Dat lage plafond zorgt voor een negatieve beleving. Het station wordt in het nieuwe ontwerp meer betrokken bij de binnenstad. Door de grote ramen kijken reizigers straks direct uit op de binnenstad. Dat is een hele verbetering.”

Tot 2010 blijft het voor reizigers behelpen. Naast het oude station staan nu vier ‘smurfblauwe gebouwen’, zoals NRC Handelsblad ze noemde, die het oude station vervangen. “Er wordt in Rotterdam slim gebouwd. Beneden wordt gewerkt aan de Randstadrail en de nieuwe metrohalte, boven de grond aan het nieuwe centraal station. Dat levert tijdwinst op, anders zou het nog langer duren. Door geldproblemen en vele discussies loopt Rotterdam al achter op andere steden, waar de verbouwingen van stations al in volle gang zijn.” (RV)

Burgemeester Ivo Opstelten liet afgelopen zondag letterlijk het doek vallen voor het oude centraal station uit 1957, dat wordt afgebroken. Alleen de oude klok krijgt een plaats in het nieuwe ontwerp van architectencombinatie Team CS. Het oude station werd ontworpen door TU-alumnus Sybold van Ravesteyn (1889-1983) en was een van de blikvangers van de Maasstad.

“Een noodzakelijke verandering”, zegt dr.ir. Gerard Wigmans van Bouwkunde desgevraagd. Hij doet sinds 1999 onderzoek naar de plannen voor het nieuwe station. “We stellen nu andere eisen aan een station dan in de jaren vijftig. Er zijn verwoede pogingen gedaan om de oude gevel in het nieuwe ontwerp op te nemen, zelfs door het naar de achterkant te verplaatsen, maar uiteindelijk was het niet haalbaar. Vanaf begin jaren negentig waren er al plannen om het station te veranderen, omdat het nu te klein is.”

Het nieuwe station zal vooral moeten voldoen aan de enorme toename van het aantal reizigers. Mede door de komst van de hogesnelheidslijn en Randstadrail zal het aantal reizigers op Rotterdam centraal in 2025 verdrievoudigd zijn tot 320 duizend per dag. “In het nieuwe plan zijn metro, tram en treinen beter op elkaar afgestemd en zijn ze makkelijker te bereiken voor de reiziger”, zegt Wigmans. “Dat is knap gedaan. De trambaan blijft dicht bij het station, bij het hoge gebouw van Nationale Nederlanden. Onder het station zitten de metro en Randstadrail. Voor en achter het station komen grote fietsenstallingen. Suicide square, zoals architect William Alsop het plein voor Rotterdam Centraal noemde omdat de reiziger er direct door fietsers werd aangereden, zal daardoor verdwijnen. Het nieuwe station zal veiliger zijn.”

Ook de benauwde tunnel onder het station, waar het in de spits altijd dringen is, keert niet terug. “Die tunnel is al twintig jaar ontoereikend. Dat lage plafond zorgt voor een negatieve beleving. Het station wordt in het nieuwe ontwerp meer betrokken bij de binnenstad. Door de grote ramen kijken reizigers straks direct uit op de binnenstad. Dat is een hele verbetering.”

Tot 2010 blijft het voor reizigers behelpen. Naast het oude station staan nu vier ‘smurfblauwe gebouwen’, zoals NRC Handelsblad ze noemde, die het oude station vervangen. “Er wordt in Rotterdam slim gebouwd. Beneden wordt gewerkt aan de Randstadrail en de nieuwe metrohalte, boven de grond aan het nieuwe centraal station. Dat levert tijdwinst op, anders zou het nog langer duren. Door geldproblemen en vele discussies loopt Rotterdam al achter op andere steden, waar de verbouwingen van stations al in volle gang zijn.” (RV)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.