Smerig maar schoon

Wagonladingen cocaïne en diefstal van dertigduizend pond. Een vlijmscherpe debuutroman die de prestigieuze Man Booker Prize 2003 won. Vanavond staat hij op literair festival Crossing Border in Den Haag: DBC Pierre, afkorting van dirty but clean.

/strong>

DBC Pierre is het pseudoniem van Peter Warren Finlay, in Australië geboren uit Britse ouders, opgegroeid in Mexico-City. Als richkid van een wetenschapper die voor de Amerikaanse overheid onderzoek deed naar genetisch gemanipuleerde groenten kwam Peter in contact met drugs en criminaliteit. Hij maakte zulke grote schulden, dat hij dertigduizend pond stal van een vriend.

Nadat vijf van zijn vrienden door auto-ongelukken en kogels om het leven waren gekomen en zijn vader aan een ernstige ziekte was overleden, verliet Finlay Mexico en zwierf hij over de aardbol. Uiteindelijk vestigde hij zich in Londen, waar hij als tekenaar niet aan de bak kwam. Hij begon op zijn 39ste aan ‘Vernon God Little’ en voltooide het boek achttien maanden later. Inmiddels woont Pierre in Ierland, waar hij aan zijn tweede roman werkt.

‘Vernon God Little’ speelt zich af in Texas, in barbecue sauce capital Martirio. Het Mexicaanse vriendje van de vijftienjarige Vernon Gregory Little heeft op zijn middelbare school een bloedbad aangericht en zelfmoord gepleegd. Vernon heeft een waterdicht, maar gênant alibi, dat hij verzwijgt.

Al snel wijzen de vingers van de dikke, kleinburgerlijke, materialistische Amerikanen naar Vernon.

De Texaanse gevangenis waarin Vernon belandt is voorzien van permanente camerabewaking. Televisiekijkers kunnen per sms kiezen wie deze week wordt geëxecuteerd. Het boek levert met pikzwarte humor een grappig beeld van kleinburgerlijk Amerika en de macht van de media daar.

Het boek is lekker rauw en direct geschreven: ,,Deputy Gurie tears a strip of meat from a bone; it flaps through her lips like a shit taken backwards.” Voor wie dat toch liever vertaald ziet: De Nederlandse vertaling van ‘Vernon God Little’ ligt vers in de boekwinkels. (MH)

‘Vernon God Little’, ISBN 9053494766, 17,50 euro (Nederlandse vertaling), ISBN 0571215173, 12,65 euro (Engelse paperback).

Vanavond staat DBC Pierre in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag op Crossing Border 2003. In Lantaren/Venster draait nog onverminderd populair Michael Moore’s documentaire ‘Bowling For Columbine’, over de slachtpartij op de middelbare school Columbine High.

www.crossingborder.nl

www.crossingborder.nl