Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Slecht slapen, toch goed leren

Slecht slapen is funest voor de prestaties van leerlingen en studenten, blijkt keer op keer uit onderzoek. Dat zal dan ook wel gelden voor volwassenen in het afstandsonderwijs, verwachtten drie wetenschappers. Maar nee.

Het was een tamelijk eenvoudig onderzoek. De wetenschappers onderzochten het slaapgedrag van 894 volwassen studenten van de Open Universiteit en vergeleken dat met de studieresultaten. Appeltje, eitje.

Maar de uitkomsten bleken verrassend. Voor hun leerprestaties maakte het niet uit hoe lang de studenten sliepen en hoe goed hun slaap was, bleek uit het onderzoek. Hoe zou dat komen? Misschien is het een voordeel van afstandsonderwijs, opperen de auteurs in hun artikel.

In het gewone onderwijs hebben ochtendmensen het moeilijk als ze vroeg les krijgen. In afstandsonderwijs kun je zelf bepalen wanneer je studeert. Dan maakt het dus niet zoveel uit of je een ochtend- of avondmens bent. Misschien dat dit doorwerkt

Dit voorjaar heeft de Nederlandse Vereniging voor Slaap-Waak Onderzoek studenten opgeroepen om aan een groot slaaponderzoek mee te doen. De resultaten daarvan komen binnenkort naar buiten.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.