Sexy mijnbouwmannen staan model

Ze zijn jonger dan ooit, de meest sexy en stoere mijnbouwstudenten van dit moment. Vorige week verscheen de achtste editie van de Mijnbouw Mannen Kalender.

Stoer kijken. Dat was de opdracht die de studenten technische aardwetenschappen kregen tijdens de fotosessie. “We moesten onze eigen kleren meenemen, en daaruit werd gekozen”, aldus Michael Spaak (19), die met een mooie ‘broodjesbuik’ de maand maart siert.

De kalender 2008/2009 is een initiatief van de Mooie Mannen Commissie, een uit vier vrouwen bestaande commissie van de Mijnbouwkundige Vereeniging, de studievereniging van technische aardwetenschappen. De commissie heeft als belangrijkste taak het uitbrengen van de kalender. Zij bepaalt wie op de kalender komt.

De eerste kalender verscheen in 1994. “In die tijd zaten er bij mijnbouw bijna geen vrouwen in commissies en besturen”, vertelt commissielid Stephanie Lier, zelf derdejaars. Volgens haar is dat wel veranderd. In elke commissie of bestuur zit nu minstens een vrouw.

Fotograaf Marcel Krijger tekende dit keer voor de foto’s, die werden gemaakt in een oude fabriek aan de Rotterdamseweg, het cultuurcentrum Lijm en Cultuur. “Voor het eerst staan er 24 foto’s in, voor elke maand één.”

De kalender moest eigenlijk begin januari al klaar zijn, maar de commissie had wat tegenslagen. “We werden pas in het najaar gevraagd, en hadden dus weinig tijd. Ook het drukken was een heel gedoe.” De modellen zijn jonger dan ooit. “Er staan alleen tweede- en derdejaars op de foto’s”, zegt Lier. “De meeste ouderejaars die geschikt zijn, hebben al eens op de kalender gestaan.” Technische aardwetenschappen is met jaarlijks ongeveer veertig eerstejaars een kleine studie.

Eerstejaars student mijnbouwkunde Anne Thomas Haverkamp (18) mocht op de cover van de nieuwste editie van de Mijnbouw Mannen Kalender. “Wel leuk”, vond hij het om mee te doen. Het was zijn eerste en enige fotosessie ooit. “Ik heb al veel leuke reacties gehad.”

De oplage is driehonderd, en daarvan zijn er volgens Lier al redelijk wat verkocht. “We stonden afgelopen week in een stand op de faculteit met de kalenders, maar de meeste jongens liepen snel door toen ze zagen wat we verkochten”, lacht Lier. “Daarom willen we komende week naar Leiden, daar zitten veel meisjes.” Een vrouwenkalender ligt in Delft meer voor de hand. “Die vraag komt elke keer terug, maar dat moeten ze echt zelf regelen.”

De Mijnbouw Mannen Kalender 2008/2009 kost 7,50 euro en is te koop in de kamer van de studievereniging bij Civiel en te bestellen via mooiemannenkalender@gmail.com

www.mv.tudelft.nl

mmc0809.hyves.nl