Schoonmakers voeren actie

De schoonmakers van de TU voeren actie tegen bezuinigingen op hun werk. Ze verzamelen handtekeningen. Volgende week willen ze die aanbieden aan het college van bestuur. De dienst facilitair management reageert verbaasd.

Net als in mei krijgen de schoonmakers steun van de FNV Vakbond voor Schoonmakers. Die eist werkbehoud, desnoods buiten de TU. Ook eist de FNV dat de werkdruk niet omhoog gaat. Inmiddels zijn er meerdere gesprekken geweest.

Vakbondsmedewerker Anne Wijers vindt echter dat het tijd is ‘om de druk op te voeren’. “We moeten niet verzuipen in de overlegstructuur. We hebben geen vertrouwen in de gesprekken die gaande zijn. We vinden dat we het hogerop moeten zoeken.” Dus gaan de schoonmakers dinsdag 28 januari rond 12:00 uur naar het kantoor van Dirk Jan van den Berg.

Terwijl de schoonmakers al honderden handtekeningen van TU-medewerkers en – studenten binnen hebben, heerst er veel onduidelijkheid over de omvang van de bezuinigingen. De schoonmakers die deze week op de campus handtekeningen ophalen, spreken van 25 procent.

Ook Wijers heeft dat percentage gehoord toen zij vóór de kerstvakantie overleg had met de TU. “Nu horen we tien procent. We proberen erachter te komen hoe dat zit. Er moet in ieder geval snel iets gebeuren, want schoonmakers worden op dit moment overgeplaatst.”

Anja Stokkers, directeur van de TU-dienst facilitair management en vastgoed, zegt verrast te zijn door de reacties van de schoonmakers en de vakbond. Zij wil de percentages die rondgaan bevestigen noch ontkennen, omdat ze nog in overleg is met de schoonmaakbedrijven.

De TU besteedt haar schoonmaakwerk uit aan vier schoonmaakbedrijven: GOM, CSU, Hectas en Asito. Volgens Stokkers is de TU al sinds juni met hen in overleg over nieuwe werkplannen. Welke bezuinigingen daarmee gepaard gaan, wil ze niet zeggen. “Wel kan ik zeggen dat we geen bezuinigingsinsteek hadden. We hebben niet geknepen, al proberen wij altijd lean and mean te werken. We hebben de normen juist opgeschroefd. De effecten waar nu over gesproken wordt, hebben wij niet zo bedoeld. Ik ben daarover met de schoonmaakbedrijven in overleg. Wij willen een goede kwaliteit én we willen dat er goed met mensen wordt omgegaan. We proberen zo snel mogelijk duidelijkheid te geven.”

Bij GOM zouden acht of negen mensen ontslagen worden. Het bedrijf wil hangende de gesprekken met de TU geen commentaar geven. Volgens Wijers is er inmiddels onduidelijkheid ontstaan over de ontslagen.

De TU zou volgens haar met de schoonmaakbedrijven overeen gekomen zijn om collegezalen drie keer in de week schoon te maken in plaats van dagelijks. Voor kantoren zou gelden dat ze wekelijks één keer in plaats van twee keer worden schoongemaakt. Dat moet ervoor zorgen dat de werkdruk niet stijgt voor de mensen die overblijven. “De schoonmakers geloven daar niet in. Als je ergens minder vaak schoonmaakt, wordt het viezer en ben je daarna langer bezig.”

Zij vindt dat de TU zich niet achter de schoonmaakbedrijven moet verschuilen. “Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij opdrachtgevers. Kiezen zij voor goede contracten, dan zie je dat medewerkers dat merken. Vorig jaar heeft de universiteit de code verantwoordelijk marktgedrag ondertekend. We hebben het idee dat het daarna alleen maar erger is geworden voor de schoonmakers.”

De FNV heeft een mailadres voor steunbetuigingen: tudelftschoonmakers@gmail.com