‘Schiphol wordt TU’s buitenlaboratorium’

Hoogleraar transporttechniek prof.dr.ir. Gabriël Lodewijks van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen gaat per 1 december een dag per week als Chief Technology Officer werken bij Schiphol.

U heeft zich met een hels karwei laten opzadelen. Nog deze kabinetsperiode wil Schiphol twintig procent meer vliegtuigen laten landen en opstijgen. En dat zonder dat de geluidsoverlast toeneemt.

“Die dubbeldoelstelling, dat is politiek. Het is mijn taak om in te schatten of technische oplossingen die leveranciers of kennisinstellingen aandragen voor ons bruikbaar zijn. Antigeluid is een voorbeeld van zo’n techniek. Als mensen apparaten die laagfrequent antigeluid maken in hun slaapkamers plaatsen, kunnen ze fatsoenlijk slapen. Maar een, op antigeluid gebaseerde techniek waarmee we het geluid overal kunnen terugdringen, is er nog niet.”

Maar er was toch al een plan om geluidswallen in de vorm van piramides aan te leggen?

“Inderdaad. Dat is een leuke uitdaging. Maar er wordt ook gekeken naar alternatieven, bijvoorbeeld een drijvend gebouw van tussen de 15 en 25 meter hoogte langs de start- en landingsbaan.”

Drijvende gebouwen?

“Om geluid tegen te houden wil je het liefst een zo hoog mogelijke geluidswal zo dicht mogelijk langs de startbaan. Maar dat kan niet, omdat de schermen voor landende toestellen niet net zo hoog mogen zijn als voor stijgende toestellen. Daarom is een mogelijke oplossing een drijvend gebouw dat dicht bij de baan staat als de baan als startbaan gebruikt wordt en verder weg als deze als landingsbaan wordt gebruikt.”

Moeten daar mensen in gaan wonen?

“Nee. Het plan hangt nog in de lucht, maar verschillende functies zijn denkbaar. Van kantoorruimtes tot ruimtes met een educatieve of recreatieve functie.”

Denkt u dat het mogelijk is, groeien zonder extra milieubelasting?

“Het is naïef om te zeggen dat Schiphol niet hoeft te groeien als het een rol van betekenis wil blijven spelen in Europa. Maar we hebben ook een duidelijke maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het milieu en de omwonenden. Het is daarom goed om die dubbeldoelstelling te hebben. Maar we moeten nog zien of we hem gaan halen.”

Dus u weet nog niet zeker of het gaat lukken?

“We zullen die doelstelling wel moeten halen, anders hadden we ons dat doel niet moeten stellen.”

Wat heeft de TU eraan dat u bij Schiphol gaat werken?

“Ik ga ervoor zorgen dat onderzoekers en studenten van verschillende faculteiten kunnen gaan samenwerken en dat Schiphol voor de TU een openluchtlaboratorium wordt.”

Ik las dat u zich onder meer gaat richten op de passagierscontrole.

“Ja, het is na 9/11 een hassle geworden om overal doorheen te komen. Ik ga ervoor zorgen dat mensen weer met plezier het vliegtuig nemen. De veiligheidscheck kan veel sneller, bijvoorbeeld door 3-D scans te maken van passagiers in plaats van ze te fouilleren.”

Drijvende gebouwen?

Moeten daar mensen in gaan wonen?

Denkt u dat het mogelijk is, groeien zonder extra milieubelasting?

Dus u weet nog niet zeker of het gaat lukken?

Wat heeft de TU eraan dat u bij Schiphol gaat werken?

Ik las dat u zich onder meer gaat richten op de passagierscontrole.