Tien dagen filmfestival, maar geen tien dagen vrij. Wat zijn de hoogtepunten van het Internationaal Filmfestival Rotterdam? Wat te doen als je weinig tijd hebt, en wat te doen wanneer je na een Aziatische schietfilm zelf wel eens een bloedbad wilt maken?Wie op zeker speelt heeft alvast films gereserveerd.
Wie dat nog niet heeft gedaan: niet getreurd, de populairste films worden toch wel aangekocht door distributeurs. Waarom in een bomvolle zaal zitten als een film een maand later in het filmhuis draait? Neem het VPRO Tiger Award programma: Asshak, Young Gods, Ballo A Tres Passi en The Wooden Camera zijn verkocht en kun je dus uit het lijstje wegstrepen. Bovendien worden de winnaars uitgezonden op televisie.
Interessanter zijn films die na het festival voorgoed in een gekoeld pakhuis verdwijnen voor archivering. Het lot lijkt bezegeld voor het gros van de films op de Dag van de Korte Film, dinsdag 27 januari. Alleen de allerkortste films komen in de filmhuizen onder de noemer Just a minute.
Nog minder kans op bioscoopvertoning maakt de reeks De Lange Zit. Neem La meglio gioventù, de voor televisie gemaakte film van Marco Tullio Giordana over de geschiedenis van Italië. Die duurt maar liefst zes uur. Ook vier voetbalwedstrijden lang duurt Star Spangled to Death, Hoewel zo’n middagje nog niets is vergeleken bij de tijd die Ken Jacobs nodig had om de undergroundfilm te maken: vijftig jaar.
Wie schoon genoeg heeft van het passief staren naar een wit doek of wie na een Aziatische schietfilm zin krijgt om zelf wat human beings te vermoorden: Off-Corso heeft een Fight Club, en V_2, instituut voor instabiele media, opent vanavond een interactieve schiettent.
The Stalker Stalked gaat over kijken en bekeken worden, over de wisselende machtspositie tussen stalken en gestalkt worden. Bezoekers worden geconfronteerd met virtuele personen die ze kunnen observeren, uitdagen en manipuleren zoals bijvoorbeeld in de installatie Las Familias, a gambling den van Duitser Frank Werner: een videospel dat zich afspeelt in een houten huis met beelden van gewapende vrouwen op de wanden. Pak een joystick, schiet de boel aan gort en hoop dat je steun krijgt van een bevallige babe met grote borsten en een dubbelloops jachtgeweer.(MH)
X Het 33ste Internationaal Filmfestival Rotterdam, tot 1 februari in diverse bioscopen in Rotterdam.
www.filmfestivalrotterdam.com . .
www.v2.nl/2004 . .
Tien dagen filmfestival, maar geen tien dagen vrij. Wat zijn de hoogtepunten van het Internationaal Filmfestival Rotterdam? Wat te doen als je weinig tijd hebt, en wat te doen wanneer je na een Aziatische schietfilm zelf wel eens een bloedbad wilt maken?
Wie op zeker speelt heeft alvast films gereserveerd. Wie dat nog niet heeft gedaan: niet getreurd, de populairste films worden toch wel aangekocht door distributeurs. Waarom in een bomvolle zaal zitten als een film een maand later in het filmhuis draait? Neem het VPRO Tiger Award programma: Asshak, Young Gods, Ballo A Tres Passi en The Wooden Camera zijn verkocht en kun je dus uit het lijstje wegstrepen. Bovendien worden de winnaars uitgezonden op televisie.
Interessanter zijn films die na het festival voorgoed in een gekoeld pakhuis verdwijnen voor archivering. Het lot lijkt bezegeld voor het gros van de films op de Dag van de Korte Film, dinsdag 27 januari. Alleen de allerkortste films komen in de filmhuizen onder de noemer Just a minute.
Nog minder kans op bioscoopvertoning maakt de reeks De Lange Zit. Neem La meglio gioventù, de voor televisie gemaakte film van Marco Tullio Giordana over de geschiedenis van Italië. Die duurt maar liefst zes uur. Ook vier voetbalwedstrijden lang duurt Star Spangled to Death, Hoewel zo’n middagje nog niets is vergeleken bij de tijd die Ken Jacobs nodig had om de undergroundfilm te maken: vijftig jaar.
Wie schoon genoeg heeft van het passief staren naar een wit doek of wie na een Aziatische schietfilm zin krijgt om zelf wat human beings te vermoorden: Off-Corso heeft een Fight Club, en V_2, instituut voor instabiele media, opent vanavond een interactieve schiettent.
The Stalker Stalked gaat over kijken en bekeken worden, over de wisselende machtspositie tussen stalken en gestalkt worden. Bezoekers worden geconfronteerd met virtuele personen die ze kunnen observeren, uitdagen en manipuleren zoals bijvoorbeeld in de installatie Las Familias, a gambling den van Duitser Frank Werner: een videospel dat zich afspeelt in een houten huis met beelden van gewapende vrouwen op de wanden. Pak een joystick, schiet de boel aan gort en hoop dat je steun krijgt van een bevallige babe met grote borsten en een dubbelloops jachtgeweer.(MH)
X Het 33ste Internationaal Filmfestival Rotterdam, tot 1 februari in diverse bioscopen in Rotterdam.
www.filmfestivalrotterdam.com . .
www.v2.nl/2004 . .
Comments are closed.