Wetenschap

Schat, zet jij de auto even aan voor koffie?

Het klinkt als het scenario voor een sciencefictionfilm: auto’s fungeren als energiecentrale om huishoudens van elektriciteit te voorzien. In de afstudeerscriptie die Titiaan Palazzi schreef voor sustainable energy technology is het serious business.

Titiaan Palazzi

Onderzoek: ‘Car as power plant’

Eindcijfer: 8

Geen grap: als het aan Titiaan Palazzi (23) ligt, tappen wij ons kopje koffie straks uit de automaat die wordt gevoed vanuit onze eigen, voor de deur geparkeerde bolide. De auto als energiecentrale, zo gek is het eigenlijk niet. Palazzi: “Men verwacht dat personenauto’s de komende decennia massaal overgaan op elektrische aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor. De energie kan komen uit een batterij, zoals bij een Tesla Roadster, of een waterstoftank, zoals bij een Hyundai ix35. Eén waterstoftank bevat voldoende brandstof voor 100 kWh elektriciteit – meer dan tien keer het dagelijkse verbruik van een gemiddeld Nederlands huishouden. Ik wilde onderzoeken of je een brandstofcelauto kunt inzetten als een mobiele elektriciteitscentrale. Kunnen auto’s, die meer dan negentig procent van de tijd stilstaan,  kantoor en huis voorzien van elektriciteit?”

Daarvoor moest Palazzi eerst twee zaken onder de loep nemen: hoe controleer je de productie van stroom door de auto en levering van stroom aan het elektriciteitsnet, en wat is de waarde van die elektriciteitsproductie in verschillende gebruiksscenario’s? En dan moest hij nog maar hopen op de broodnodige medewerking van overheden, autofabrikanten, autogebruikers en parkeergarages om de boel te realiseren. “De overgang naar auto’s als energiecentrale vereist namelijk nogal wat omdenken: auto’s worden in plaats van verbruiker ook producent”, aldus Palazzi. Voor zijn onderzoek werkte hij daarom officieus samen met het elektrisch snellaadteam binnen ABB, oplaadverstrekkers ChargePoint en The New Motion, energiebedrijf Essent en autofabrikant Mercedes.

De introductie van auto’s als energiecentrales is natuurlijk een idee voor de verre toekomst. “Op dit moment rijden er nog maar enkele tientallen waterstofauto’s in Europa. De meest realistische toekomst lijkt me dat de Green Village, de onderzoeksgroep van prof.dr. Ad van Wijk, een proefopstelling bouwt met enkele waterstofauto’s om het technische ontwerp te testen, relaties met de industrie op te bouwen en te evalueren wat de waarde voor de eindgebruiker is. Een student van Techniek, Bestuur en Management gebruikt mijn resultaten nu om verschillende businessmodellen te ontwikkelen voor parkeergarages, auto-eigenaren en onafhankelijke ondernemers.”

Zelf houdt Palazzi zich inmiddels bezig met heel andere zaken. Zijn studie pakte hij al internationaal aan (zijn bachelor civiele techniek, met veel keuzevakken in werktuigbouwkunde en economie, rondde hij af in vier jaar, waarvan een deel in Zurich; zijn master sustainable energy technology deed hij in tweeënhalf jaar, waarvan een semester aan MIT), en nu is hij net terug van een reis door de Verenigde Staten.

“Met zeven vrienden van MIT en Berkeley heb ik zesduizend kilometer van San Francisco naar Washington DC gefietst. Onderweg stopten we in tien steden om vierhonderd middelbare scholieren te helpen technische projecten te starten. Het project is ondersteund door MIT en de faculteiten TNW en TBM.”

Titiaan verwacht de komende maanden een technologiebedrijf uit Amerika te helpen met het verkennen van Europese markten. Lees over zijn avonturen en ideeën op www.titiaanpalazzi.com. Sciencefiction kent ook zijn charme.