Schaatskoorts zwelt aan

Hoe harder het vriest, hoe hoger de schaatskoorts onder de leden van ELS. Vrijdag hoopt de studentenschaatsvereniging een korte route uit te zetten op natuurijs.

In 2018 werd er volop geschaatst op de Oude Delft. Kan dat dit jaar ook? (Foto: Sam Rentmeester)

‘Er komt natuurijs aan!’ Deze jubelkreet opent het meest recente nieuwsbericht op de website van de Delftse studentenschaatsclub. Hartstikke leuk natuurlijk, vooral voor een vereniging als ELS, waarvan de letters niet voor niks staan voor Effe Lekker Schaatsen. Maar hoeveel kansen biedt het bevroren natuurwater in deze, in verschillende opzichten barre tijden?

Om bekende redenen schrijft de schaatsbond geen wedstrijden of toertochten uit op natuurijs, al is dat nog zo dik. “Je kunt daar niks aan doen, het is de situatie waar we in zitten”, berust voorzitter Wiebe Siegmann van ELS in dat gegeven. “Natuurlijk heerst er schaatskoorts onder onze leden, maar er kan door corona bijna niets georganiseerd worden.”

Toch onderzoekt het bestuur de mogelijkheden. In plaats van de reguliere training op de Uithof – dat wil zeggen: de coronaproof variant daarvan – wil de studentenschaatsvereniging, die rond de 180 leden telt, komende vrijdagochtend rond tien uur als het éven kan het natuurijs op.

Waar en hoe is nog de vraag. Het zou de Dobbeplas kunnen worden, of de grote plas in De Delftse Hout, misschien Vlietlanden of een landijsbaan in de omgeving van Delft. Het zal in elk geval coronaproof moeten gebeuren, benadrukt Siegmann, “dat staat bij ons op de eerste plaats”. Dat betekent onder meer schaatsen in tweetallen, met inachtneming van de bekende onderlinge afstandsregels. En, net als in de Uithof, trainers langs de kant voor de eventuele aanwijzingen.

Scenario’s liggen naar Siegmanns zeggen klaar. “Donderdagmiddag kijken we of het ijs dik genoeg is om een leuke kleine route uit te zetten, zodat we toch nog een hoogtepuntje meemaken dit jaar.

We weten nog niet waar, maar we hebben wel contact gehad over de situatie in Vlietlanden. Ze verwachten daar dat er vrijdag geschaatst kan worden, maar het ijs is nog heel jong.”

Er zijn nog veel onzekerheden, wil hij maar zeggen. “Het is allemaal afhankelijk van de ijsdikte en of het coronaproof kan, maar de motivatie bij onze leden is absoluut aanwezig. Er wordt onderling al druk gediscussieerd over hoe je je het beste kunt prepareren op het schaatsen op natuurijs.”

Een goede voorbereiding is belangrijk, zo waarschuwt het bestuur ook op de website. Het verwijst daarbij naar een lijst met twintig ‘gouden regels’ op schaatsen.nl. Dat varieert van het dragen van hoofdbescherming tot waarschuwingen voor windwakken en zwak ijs aan de walkant.

Die lijst kunnen de leden voor de zekerheid alvast aandachtig doornemen, voor de ideale ijspretbeleving komende vrijdag. Als het ervan komt. Siegmann is hoe dan ook optimistisch: “Wij denken dat de kans van schaatsen vrijdag met de dag groter wordt.”

Jimmy Tigges / Redacteur Sport