Onderwijs

Schaakrobots

Elektro-student Wouter Couzijn studeerde vorige week woensdag af op een schaakspel met mobiele robots. De 32 schaakstukken in het spel van drie bij drie meter zijn draadloze, individuele robots.

Een plastic omhulsel geeft de stukken hun specifieke vorm. De opgave was om een soort ‘zelflerende’ inwendige schaakcomputer te ontwikkelen, gebaseerd op genetische en evolutionaire algoritmes.

Het schaakspel prijkt de komende drie jaar in de toegangshal van Mekelweg 4. Elke twee minuten zal een schaakstuk automatisch een zet van de inwendige computer uitbeelden, maar studenten kunnen ook tegen de computer of tegen elkaar spelen.

Elektro-student Wouter Couzijn studeerde vorige week woensdag af op een schaakspel met mobiele robots. De 32 schaakstukken in het spel van drie bij drie meter zijn draadloze, individuele robots. Een plastic omhulsel geeft de stukken hun specifieke vorm. De opgave was om een soort ‘zelflerende’ inwendige schaakcomputer te ontwikkelen, gebaseerd op genetische en evolutionaire algoritmes.

Het schaakspel prijkt de komende drie jaar in de toegangshal van Mekelweg 4. Elke twee minuten zal een schaakstuk automatisch een zet van de inwendige computer uitbeelden, maar studenten kunnen ook tegen de computer of tegen elkaar spelen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.