Wetenschap

Rubiconbeurs voor EWI-onderzoeker

Onderzoeksfinanciers NWO en ZonMw geven zestien pas gepromoveerde wetenschappers een Rubiconbeurs om ervaring op te doen bij een buitenlandse kennisinstelling. Het gaat om negen mannen en zeven vrouwen. Ze gaan bijna allemaal voor twee jaar naar het buitenland. Ze doen bijvoorbeeld onderzoek naar hoe je menselijke botten kunt namaken met een 3D-printer en hoe herinneringen worden opgeslagen in het brein.

Eén van de laureaten is Annemarijn Steijlen. Zij promoveerde in 2022 aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica en gebruikt de beurs als postdoc aan de Universiteit Antwerpen. Daar is zij in oktober 2022 begonnen. Haar doel is om een sensorpatch te ontwikkelen, die aan de hand van iemands zweet kan meten of de medicijndosering optimaal is. Dat scheelt bloedprikken.

Voor deze derde en laatste ronde Rubiconbeurzen van 2022 waren 42 aanvragen ingediend, waarvan 38,5 procent werd gehonoreerd. Financiers NWO en ZonMw kennen er jaarlijks ongeveer zestig toe. (HOP, PvT)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl