Roept u maar

,,De bureaucratisering van de kennisverwerving gaat via ‘studeerbaarheid’ nu zo’n vorm aannemen dat elke stap en elke tussenstap vooraf wordt berekend, met als voorspelbaar gevolg dat het avontuur van de kennis door niemand meer zal worden ondernomen.’

(Cees Schuyt in De Volkskrant)

,,Zwendel zou ik het niet willen noemen, maar een geslaagde fopperij is het wel geweest. Dat de technische universiteiten net zolang in Den Haag en Zoetermeer hebben gelobbied tot hun opleidingen een jaar langer mochten duren, inclusief de studiefinanciering voor de bijbehorende studenten, is toch wel een eersteklas grap.”

(Barend Thijsse in Intermediair)

,,Er gaan dan ook steeds meer stemmen op voor een stelsel waarin iedereen leent, en er slechts een gift overblijft voor de lagere inkomens. Het kan heel goed zijn dat de prestatiebeurs de laatste ingrijpende wijziging van de studiefinanciering is, voor ze definitief ten grave wordt gedragen.”

(Marleen Barth in Trouw)

,,Iedereen wordt in de maatschappij afgerekend op prestaties. We vragen van studenten dus niets meer dan wat voor anderen heel normaal is. Dat is rechtvaardig ten opzichte van hun leeftijdsgenoten die niet genieten van een studie. En in het buitenland bovendien volstrekt gebruikelijk: daar wordt nogal eens verwacht dat een student honderd procent presteert.”

(Kamerlid Rick van der Ploeg in Trouw)

,,Tegenwoordig zijn steeds meer geluiden te horen over het lage niveau van een groeiend aantal studenten. Stel dat inderdaad een te groot aantal studenten niet geschikt is voor wetenschappelijk onderwijs, dan is het maar zeer de vraag of die studenten zo objectief kunnen oordelen over de kwaliteit van het genoten onderwijs.”

(Vittorio V. Busato in NRC Handelsblad)

,,De samenleving heeft ook wat aan mensen die een paar jaar gestudeerd hebben zonder dat zij een diploma halen.”

(Kamerlid Lansink in Trouw)

,,Als ik het voor het zeggen had, zou ik eisen dat de benoemingscommissie van een universiteit voor de helft uit vrouwen bestaat. Dat zou al een hele verbetering betekenen.”

(Astronome Vera Rubin in De Volkskrant)

,,Bij de bezuinigingsideologie van Den Haag hoort een passend demagogisch en manipulatief taalgebruik. Al geruime tijd worden steeds weer nieuwe maatregelen aangekondigd, onder de voorwaarde dat dan wel de kwaliteit van het hoger onderwijs moet verbeteren.”

(Politicoloog John Löwenhardt in De Volkskrant)

,,De bureaucratisering van de kennisverwerving gaat via ‘studeerbaarheid’ nu zo’n vorm aannemen dat elke stap en elke tussenstap vooraf wordt berekend, met als voorspelbaar gevolg dat het avontuur van de kennis door niemand meer zal worden ondernomen.”

(Cees Schuyt in De Volkskrant)

(Barend Thijsse in Intermediair)

(Marleen Barth in Trouw)

(Kamerlid Rick van der Ploeg in Trouw)