,,Ik wil met deze discussie geen huis bouwen met een complete inrichting van kamers. Geen binnenhuisarchitectuur, maar slechts een programma van eisen voor renovatie.’
‘ (Staatssecretaris Nuis over zijn aangekondigde overleg over het hoger onderwijs.)
,,Het bedrijfsleven staat te springen om hooggekwalificeerde studenten. Dan moet de regering niet het onderwijs aanpakken. Bezuinigingen zijn te vinden in de organisatievorm. Het niveau van de studies moet onaangetast blijven. Een intensieve samenwerking tussen universiteiten – eventueel uitmondend in een fusie – is alleen maar goed voor de kwaliteit van het onderwijs.” (Drs. J. Post, lid hoofddirectie Philips Nederland in VNO-Onderneming.)
,,Als techniek zo verslavend is, waarom is het dan tegelijk zo impopulair? Een terugblik leert dat de geringschatting voor techniek meer is dan een tijdverschijnsel. Techniek was ook in vroeger eeuwen ‘handarbeid’, iets voor de burgerij. De technicus is de assepoester van de standenmaatschappij.” (Mark Mieras in Intermediair.)
,,Tijdens elk forum waar wij ook in zaten, wonnen we kamers voor studenten. Dat ging van tweehonderd extra kamers naar vierhonderd naar achthonderd. Er moest een wethouder aan te pas komen om het allemaal weer begrijpelijk te maken, maar er kwamen wel kamers bij.” (STIP-raadslid Monod de Froideville in de Delftsche Courant.)
,,De universiteiten hebben bijna alles gedaan wat de politiek beval: inkorten, bezuinigen, meer publiceren en meer promoveren. Thans luidt de stelling dat we niet hadden moeten doen wat ons werd opgedragen. Die combinatie heet in de klinische psychologie een ‘ziekmakende paradox’, wat de vraag oproept wat men wil bereiken.” (Piet Vroon in de Volkskrant.)
,,Argumenten uit de markteconomie of uit de overheidsbureaucratie kunnen niet gebruikt worden om universiteiten te beoordelen.” (Prof. Piet Verheyen in NRC Handelsblad.)
,,Zijn er nog echte oplossingen? Ja, werkelijk: de afschaffing van de ambtelijke status voor iedereen, van hoogleraar tot aio, terugheveling wachtgelden naar een collectief fonds, variabele aanstellingen, decentralisatie van het personeelsbeleid, differentiatie van beloning, loopbaanbeleid, scherper toezicht op onderwijs en sterke differentiatie tussen studierichtingen, universiteiten en personeelsvoorwaarden.” (Prof. Kees Schuyt in de Volkskrant.)
,,Ik wil met deze discussie geen huis bouwen met een complete inrichting van kamers. Geen binnenhuisarchitectuur, maar slechts een programma van eisen voor renovatie.” (Staatssecretaris Nuis over zijn aangekondigde overleg over het hoger onderwijs.)
,,Het bedrijfsleven staat te springen om hooggekwalificeerde studenten. Dan moet de regering niet het onderwijs aanpakken. Bezuinigingen zijn te vinden in de organisatievorm. Het niveau van de studies moet onaangetast blijven. Een intensieve samenwerking tussen universiteiten – eventueel uitmondend in een fusie – is alleen maar goed voor de kwaliteit van het onderwijs.” (Drs. J. Post, lid hoofddirectie Philips Nederland in VNO-Onderneming.)
,,Als techniek zo verslavend is, waarom is het dan tegelijk zo impopulair? Een terugblik leert dat de geringschatting voor techniek meer is dan een tijdverschijnsel. Techniek was ook in vroeger eeuwen ‘handarbeid’, iets voor de burgerij. De technicus is de assepoester van de standenmaatschappij.” (Mark Mieras in Intermediair.)
,,Tijdens elk forum waar wij ook in zaten, wonnen we kamers voor studenten. Dat ging van tweehonderd extra kamers naar vierhonderd naar achthonderd. Er moest een wethouder aan te pas komen om het allemaal weer begrijpelijk te maken, maar er kwamen wel kamers bij.” (STIP-raadslid Monod de Froideville in de Delftsche Courant.)
,,De universiteiten hebben bijna alles gedaan wat de politiek beval: inkorten, bezuinigen, meer publiceren en meer promoveren. Thans luidt de stelling dat we niet hadden moeten doen wat ons werd opgedragen. Die combinatie heet in de klinische psychologie een ‘ziekmakende paradox’, wat de vraag oproept wat men wil bereiken.” (Piet Vroon in de Volkskrant.)
,,Argumenten uit de markteconomie of uit de overheidsbureaucratie kunnen niet gebruikt worden om universiteiten te beoordelen.” (Prof. Piet Verheyen in NRC Handelsblad.)
,,Zijn er nog echte oplossingen? Ja, werkelijk: de afschaffing van de ambtelijke status voor iedereen, van hoogleraar tot aio, terugheveling wachtgelden naar een collectief fonds, variabele aanstellingen, decentralisatie van het personeelsbeleid, differentiatie van beloning, loopbaanbeleid, scherper toezicht op onderwijs en sterke differentiatie tussen studierichtingen, universiteiten en personeelsvoorwaarden.” (Prof. Kees Schuyt in de Volkskrant.)
Comments are closed.