,,Ik bespeur bij de VSNU, de vereniging van universiteiten, al de neiging om differentiatie van de studieduur uit te leggen als: vijf jaar voor de universiteit.
Maar zo werkt het dus niet. De universiteiten kunnen op dat terrein nog een wereld winnen door hun onderwijs beter te organiseren.”
(PvdA-onderwijsspecialist Wim van Gelder in Trouw)
,,Op de hts was de opleiding tot constructeur de opleiding die met glamour was omgeven. Een poging mij in die richting te bekwamen mislukte. Construeren leek mij te veel op boekhouden, alles moest zo pijnlijk nauwkeurig kloppen. Reeds op de mulo had ik een broertje dood aan boekhouden. Eenmaal op de TU Delft beland werd het dus natte waterbouw. Daar was die pijnlijke nauwkeurigheid minder gevraagd. Daar werd gerekend met waarschijnlijkheden en onder meer met soms magisch ogende empirische formules.”
(Prof.ir. J.B.M. Wiggers van de vakgroep Waterbeheer, Milieu- en gezondheidstechniek in De Ingenieur)
,,Nederland is vooral een importeur van high tech. In de medium tech sector hebben we onze grootste activiteit in het gebied met de minste groei: olie raffineren. In de low tech – hout en meubels, textiel en kleding, voedings- en genotmiddelen – is alleen het laatste gebied in Nederland bovengemiddeld actief. In hoofdlijnen draait onze export op low tech, en die is het minst intensief wat betreft onderzoek en ontwikkeling.”
(Ton van Raan in NRC Handelsblad)
,,Een redelijk functionerende markt voor onderzoek in Nederland is de tweede geldstroom. Waarom worden TNO en de grote technologische instituten niet toegelaten tot de concurrentie op deze markt? En waarom niet de laboratoria van Philips en Akzo? Hoe meer concurrerende onderzoekers, hoe hoger de kwaliteit. (…) Er is ruimte voor veel meer marktwerking in de Nederlandse kennisinfrastructuur.”
(Prof.dr. F. Prakke van TNO en RU Limburg in Technisch Weekblad)
,,De wetenschapsbeoefening ondervindt nu al serieuze schade van een beleid dat primair aan bestuurlijke in plaats van aan een wetenschappelijke ratio gehoorzaamt. Het lijkt mij hoogst noodzakelijk dat hier eens over wordt nagedacht, voordat de gebedsmolen van de ‘efficiencyverhoging’, de ‘versterking van het universitaire management’ en de ‘professionalisering van het universitaire bestuur’ weer door de politiek uit de kast wordt gehaald.”
(Prof.dr. Chr. Lorenz van de RU Leiden in NRC Handelsblad)
,,Nu hoeft de bewindsman misschien ook niet zoveel te zeggen, want de uitkomst van het hoger-onderwijsdebat staat eigenlijk al bij voorbaat vast. Studenten moeten korter studeren. Of in elk geval korter op kosten van de overheid.”
(Analyse in de Volkskrant)
,,Ik bespeur bij de VSNU, de vereniging van universiteiten, al de neiging om differentiatie van de studieduur uit te leggen als: vijf jaar voor de universiteit. Maar zo werkt het dus niet. De universiteiten kunnen op dat terrein nog een wereld winnen door hun onderwijs beter te organiseren.”
(PvdA-onderwijsspecialist Wim van Gelder in Trouw)
,,Op de hts was de opleiding tot constructeur de opleiding die met glamour was omgeven. Een poging mij in die richting te bekwamen mislukte. Construeren leek mij te veel op boekhouden, alles moest zo pijnlijk nauwkeurig kloppen. Reeds op de mulo had ik een broertje dood aan boekhouden. Eenmaal op de TU Delft beland werd het dus natte waterbouw. Daar was die pijnlijke nauwkeurigheid minder gevraagd. Daar werd gerekend met waarschijnlijkheden en onder meer met soms magisch ogende empirische formules.”
(Prof.ir. J.B.M. Wiggers van de vakgroep Waterbeheer, Milieu- en gezondheidstechniek in De Ingenieur)
,,Nederland is vooral een importeur van high tech. In de medium tech sector hebben we onze grootste activiteit in het gebied met de minste groei: olie raffineren. In de low tech – hout en meubels, textiel en kleding, voedings- en genotmiddelen – is alleen het laatste gebied in Nederland bovengemiddeld actief. In hoofdlijnen draait onze export op low tech, en die is het minst intensief wat betreft onderzoek en ontwikkeling.”
(Ton van Raan in NRC Handelsblad)
,,Een redelijk functionerende markt voor onderzoek in Nederland is de tweede geldstroom. Waarom worden TNO en de grote technologische instituten niet toegelaten tot de concurrentie op deze markt? En waarom niet de laboratoria van Philips en Akzo? Hoe meer concurrerende onderzoekers, hoe hoger de kwaliteit. (…) Er is ruimte voor veel meer marktwerking in de Nederlandse kennisinfrastructuur.”
(Prof.dr. F. Prakke van TNO en RU Limburg in Technisch Weekblad)
,,De wetenschapsbeoefening ondervindt nu al serieuze schade van een beleid dat primair aan bestuurlijke in plaats van aan een wetenschappelijke ratio gehoorzaamt. Het lijkt mij hoogst noodzakelijk dat hier eens over wordt nagedacht, voordat de gebedsmolen van de ‘efficiencyverhoging’, de ‘versterking van het universitaire management’ en de ‘professionalisering van het universitaire bestuur’ weer door de politiek uit de kast wordt gehaald.”
(Prof.dr. Chr. Lorenz van de RU Leiden in NRC Handelsblad)
,,Nu hoeft de bewindsman misschien ook niet zoveel te zeggen, want de uitkomst van het hoger-onderwijsdebat staat eigenlijk al bij voorbaat vast. Studenten moeten korter studeren. Of in elk geval korter op kosten van de overheid.”
(Analyse in de Volkskrant)
Comments are closed.