Buiten de campus

Roemeense ‘ngo’ licht DUO op

Een Roemeense organisatie hielp studenten aan fictief werk, zodat ze in Nederland studiefinanciering konden aanvragen. Dat is aan het licht gebracht door Roemeense journalisten van PressOne.

“Roemeense NGO licht DUO op”, staat boven een artikel over de zwendel door de Groningse UKrant. Maar ook de Roemeense studenten zelf gaan het schip in bij de samenwerking met GCRS, een dubieuze organisatie die hen aan studiefinanciering zou helpen.

Het werkt als volgt. De familie van de student doneert aan GCRS, die het geld aan de student overmaakt als salaris, zogenaamd voor freelance journalistiek werk. Dankzij dat ‘salaris’ kan de student bij DUO studiefinanciering aanvragen. De student stort het salaris weer terug naar de eigen familie, die daarmee weer een donatie aan GCRS kan doen, enzovoorts. Totdat GCRS stopt met het betalen van de facturen.

Volgens de laatste cijfers studeren er 6.700 Roemeense studenten in Nederland, van wie er 5.700 een bacheloropleiding volgen. Alleen uit Duitsland en Italië komen meer internationale studenten hierheen.

Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan het kabinet. Hij wil onder meer weten hoeveel Roemeense studenten in Nederland studiefinanciering ontvangen dankzij GCRS. (HOP, BB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl