Onderwijs

Roeiers moeten alle overtredingen melden

De Delftse roeiverenigingen moeten bij de provincie melding maken van alle overtredingen van vaarregels door binnenvaartschippers die ze tegenkomen.

Dat is een van de uitkomsten van gesprekken tussen de drie Delftse roeiverenigingen aan de ene kant en de gemeente Delft en de provincie Zuid-Holland aan de andere kant.

De roeiverenigingen en gemeenteraadsfractie Stip trokken in oktober vorig jaar aan de bel bij de regionale overheden over de gevaren die zij zeggen te lopen op de Delftse Schie.

Binnenvaarders houden zich volgens de roeiers lang niet altijd aan de snelheidslimiet die geldt op het water, waardoor zij veel golfslag veroorzaken. Roeiboten lopen daardoor vol met water, soms zinken ze zelfs. Maar ook een lichtere golfslag zorgt er vaak voor dat een training mislukt.

De roeiers moeten nu zorgen dat zij alle overtredingen die zij zien gebeuren, melden bij de brugwachter van de Abtswoudsebrug die in dienst is van de provincie Zuid-Holland. Die kan zo een lijst aanleggen, die laat zien welke binnenvaarders voor de meeste problemen zorgen. Hij kan zo’n schipper vervolgens staande houden en ter verantwoording roepen.

Proteus-Eretesvoorzitter Wouter Buschgens is blij met dit plan, maar twijfelt aan de praktische uitvoerbaarheid. “We moeten nog veel meer melden dan we dachten. Zo moeten we het al doorgeven als een schip golfslag veroorzaakt bij het vlot waar wij onze boten te water laten. Maar dan hangen we drie of vier keer per dag aan de lijn. Daar moet je iemand voor aanstellen, en dat gaan we niet doen.”

Tijdens het overleg zijn ook andere ideeën aan de orde geweest die de problemen zouden kunnen verminderen. Zo wordt gedacht over een trajectsnelheidscontrole op de Schie, over het in samenwerking met de TU Delft ontwikkelen van golfdempers voor langs de kanten. Ook het plaatsen van een bomenrij op het stuk tussen Delft en Rotterdam, waar de wind nu vrij spel heeft, zou een optie zijn.

Maar de beste oplossing zou volgens Buschgens zijn als de roeiers in Delft een eigen roeibaan zouden krijgen. “De provincie wil dat de Schie een snelweg voor binnenvaarders wordt, met veel meer schepen dan nu. Als dat gebeurt, hebben we een probleem, met of zonder golfdempers.”

Buschgens wil daarom ook weer om tafel met de TU en de ontwerpster van een olympische roeibaan onder de A13. Dat afstudeerproject blijkt in de ogen van de gemeente Delft te duur voor uitvoering. De Proteusvoorzitter vraagt zich af of het plan niet aangepast kan worden. “Want vervangend roeiwater is niet in de buurt.”

Dat is een van de uitkomsten van gesprekken tussen de drie Delftse roeiverenigingen aan de ene kant en de gemeente Delft en de provincie Zuid-Holland aan de andere kant.

De roeiverenigingen en gemeenteraadsfractie Stip trokken in oktober vorig jaar aan de bel bij de regionale overheden over de gevaren die zij zeggen te lopen op de Delftse Schie.

Binnenvaarders houden zich volgens de roeiers lang niet altijd aan de snelheidslimiet die geldt op het water, waardoor zij veel golfslag veroorzaken. Roeiboten lopen daardoor vol met water, soms zinken ze zelfs. Maar ook een lichtere golfslag zorgt er vaak voor dat een training mislukt.

De roeiers moeten nu zorgen dat zij alle overtredingen die zij zien gebeuren, melden bij de brugwachter van de Abtswoudsebrug die in dienst is van de provincie Zuid-Holland. Die kan zo een lijst aanleggen, die laat zien welke binnenvaarders voor de meeste problemen zorgen. Hij kan zo’n schipper vervolgens staande houden en ter verantwoording roepen.

Proteus-Eretesvoorzitter Wouter Buschgens is blij met dit plan, maar twijfelt aan de praktische uitvoerbaarheid. “We moeten nog veel meer melden dan we dachten. Zo moeten we het al doorgeven als een schip golfslag veroorzaakt bij het vlot waar wij onze boten te water laten. Maar dan hangen we drie of vier keer per dag aan de lijn. Daar moet je iemand voor aanstellen, en dat gaan we niet doen.”

Tijdens het overleg zijn ook andere ideeën aan de orde geweest die de problemen zouden kunnen verminderen. Zo wordt gedacht over een trajectsnelheidscontrole op de Schie, over het in samenwerking met de TU Delft ontwikkelen van golfdempers voor langs de kanten. Ook het plaatsen van een bomenrij op het stuk tussen Delft en Rotterdam, waar de wind nu vrij spel heeft, zou een optie zijn.

Maar de beste oplossing zou volgens Buschgens zijn als de roeiers in Delft een eigen roeibaan zouden krijgen. “De provincie wil dat de Schie een snelweg voor binnenvaarders wordt, met veel meer schepen dan nu. Als dat gebeurt, hebben we een probleem, met of zonder golfdempers.”

Buschgens wil daarom ook weer om tafel met de TU en de ontwerpster van een olympische roeibaan onder de A13. Dat afstudeerproject blijkt in de ogen van de gemeente Delft te duur voor uitvoering. De Proteusvoorzitter vraagt zich af of het plan niet aangepast kan worden. “Want vervangend roeiwater is niet in de buurt.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.