Roeien in een klotsbak

Plotselinge titelkansen voor Ariston’80 snel verdampt en Laga’s Oude Vier blijft smachten naar de Gouden Blikken.
Brassen, modder gooien en jasje-trekken, ook wel ‘zooien’ genoemd: ‘maatschappelijk aanvaarde traditie van vernielgedrag bij studenten in een besloten speelruimte’, volgens encyclo.n

l. Het zijn naast bier drinken – en roeien – voor de corpsgebonden verenigingen onder de deelnemers zo’n beetje de vaste oud-Hollandse ingrediënten die de Varsity omlijsten. Vorige week zondag vond onder ideale weersomstandigheden de 133ste editie van de oudste studentenroeiwedstrijd van Nederland plaats, op het Rijn-Schiekanaal bij Houten. Een ‘klotsbak van een roeibaan’, zoals het wedstrijdwater in een vooruitblik op de site van Proteus olijk werd omschreven. De Delftse tegenhanger Laga, dat in 1878 met het Leidse Njord aan de wieg stond van de Varsity, won het hoofdnummer -de Race der Oude Vieren- sindsdien liefst dertig maal. De laatste keer in 1997. De Lagaaiers smachten naar een nieuwe zege, maar moesten in de finalerace over drie kilometer genoegen nemen met een zesde plaats. Het niet-corporale Proteus won nog nooit, maar mengt zich de laatste jaren als een heuse underdog serieus in de strijd om de ‘Gouden Blikken’. Mede dankzij topper Sjoerd de Groot roeide Proteus achter winnaar Nereus en Skadi naar een respectabele derde plaats. De Groot kon worden ingezet, omdat zijn nominatie voor de Spelen voorlopig in een reserveplaats is omgezet. Clubgenoot Bart Lukkes zag zijn traject naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro verstoord worden door een ribblessure. “Ik zal nog een paar weken moeten herstellen, voordat ik het weer kan oppakken. Hopelijk kan ik dan op volle kracht meedoen op een volgend toernooi.”

Leven tussen hoop en vrees, dat gold ook voor de voetballers van Ariston’80. Even dachten de vierdeklassers een serieuze kans te maken op de afdelingstitel. De ongenaakbare koploper VV Schipluiden begon ineens punten te morsen, terwijl de Aristoni de zeges aaneenregen. Het verschil was nog slechts drie verliespunten, toen de twee topploegen elkaar vorige week troffen op de unit sport van de TU. Schipluiden-coach Manuel Vissers bekeek op haagsamateurvoetbal.nl vol ontzag de prestaties van de studentenclub: “Ze hebben dit jaar een goede lichting en blijkbaar weinig tentamenweken, haha.” De TU-ploeg verscheen ’tot op het bot gemotiveerd’ aan de aftrap, maar stond na geklungel achterin binnen twee minuten al met 0-1 achter. Bij 0-2 miste Bob Dijkhuizen voor Ariston’80 een strafschop, waarna de bezoekers uitliepen tot 0-5. Ariston’80-aanvoerder Joeri Frederik ontvouwde in het AD de verdere plannen: “We staan nu tweede, gaan dat vasthouden en promoveren gewoon via de nacompetitie.” Geloof in eigen kunnen, is dat niet de basis van alle succes?

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl