Ritzen negeert opnieuw kritiek Raad van State

De Raad van State verwacht niet dat de universiteiten en hogescholen er voor volgend studiejaar in zullen slagen om het onderwijs ‘over de hele linie’ studeerbaar te maken. Ritzen moet daarom wachten met invoering van de prestatiebeurs, vindt de Raad. In ieder geval zouden studenten vijf jaar lang recht moeten houden op studiefinanciering. Volgens de prestatiebeurs krijgen zij slechts vier jaar een lening, die bij voldoende prestatie wordt omgezet in een beurs.

Net als bij het oorspronkelijke wetsvoorstel voor de prestatiebeurs, dat de Eerste Kamer afgelopen juni naar de prullenbak verwees, legt Ritzen de kritiek van de Raad van State naast zich neer. Hij vindt dat de universiteiten en hogescholen al veel gedaan hebben aan de ‘studeerbaarheid’ van hun opleidingen. Verdere verbetering verwacht Ritzen bovendien van het recent gesloten akkoord over de kwaliteit van het onderwijs. Studenten die desondanks in de problemen komen door een slecht onderwijsprogramma kunnen altijd een beroep doen op het afstudeerfonds van hun instelling, stelt de bewindsman.

Wel zegt Ritzen de Raad van State toe dat er rust komt aan het beurzenfront totdat er een fundamentele discussie is gevoerd over een geheel nieuw stelsel van studiefinanciering.

Oorspronkelijk stond die discussie voor komend najaar gepland. Het eindverslag werd verwacht in het voorjaar van 1996. Het ministerie denkt nu dat de discussie met ongeveer een half jaar wordt uitgesteld. De precieze termijn is afhankelijk van de behandeling van het nieuwe wetsvoorstel prestatiebeurs in de Tweede en Eerste Kamer. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Ondanks nieuwe kritiek van de Raad van State wil minister Ritzen de prestatiebeurs volgend studiejaar invoeren. Het belangrijkste adviesorgaan van de regering vindt dat studenten eerst de garantie moeten krijgen dat zij hun studie in vier jaar kunnen afronden. Ritzen denkt echter dat er al voldoende is gebeurd op het gebied van ‘studeerbaarheid’.

Marcel Wiegman