Ritzen hoeft niet wakker te liggen van bestuursstructuur

De fracties gebruiken deze week om de puntjes op de i te zetten. Daarbij wijst alles erop dat de hoofdlijnen van Ritzens wetsvoorstel over de ‘modernisering van de universitaire bestuursorganisatie'(MUB) ongeschonden blijven.

Dat betekent dat de colleges van bestuur meer armslag krijgen. De universiteitsraad bestuurt niet langer mee en kan naar keuze zelfs vervangen worden door een ondernemingsraad. En tussen de minister en het college van bestuur komt een raad van toezicht.

Dit voorjaar nog toonden drie van de vier grote fracties (PvdA, D66 en CDA) bitter weinig enthousiasme voor de MUB. Maar de kritiek van toen lijkt maar mondjesmaat vertaald te zullen worden in amendementen.

Middelpuntzoekende krachten hebben de afgelopen maanden hun werk gedaan. Minister Ritzen zelf heeft daaraan zeker bijgedragen. Ondanks een stortvloed van vragen door de fracties wilde hij geen letter aan zijn voorstel veranderen. Kennelijk, zegt een insider, wilde hij de indruk wekken dat er met hem niet viel te onderhandelen. En die boodschap is overgekomen: wie de MUB ingrijpend wil wijzigen, krijgt ruzie met het kabinet.

Ook de dreiging van een conflict binnen de coalitie kan een rol spelen. De meest opzichtige twistappel, de ondernemingsraad, wordt nauwelijks meer besproken. Ritzen wil universiteiten de keus laten: ofwel een universiteitsraad-nieuwe-stijl ofwel een ondernemingsraad. PvdA en D66 hadden grote twijfels over de ondernemingsraad, de VVD daarentegen wilde graag zo’n raad voorschrijven. De uitkomst zal waarschijnlijk zijn dat alles blijft zoals het in Ritzens voorstel staat.

Ten slotte heeft ook de lobby door universiteitsbestuurders (vóór de MUB) duidelijk invloed gehad.

De studentenbonden ISO en LSVb zetten nog alles op alles om de Kamer op andere gedachten te brengen. Maar tegen alle andere krachten zijn zij niet opgewassen. Kleine wijzigingen zitten er nog wel in. Zo tekent zich een kamermeerderheid af die de universiteitsraad invloed wil geven op wie er lid worden van de raad van toezicht en het college van bestuur. Een wijziging waar Ritzen niet van wakker hoeft te liggen. (HOP/H.Ob.)

Acht dagen. Meer tijd is er niet voor wie de Tweede Kamer op andere gedachten wil brengen. Afgelopen maandag kwam de Kamer terug van reces en dinsdag al behandelt ze de nieuwe universitaire bestuursstructuur. De Kamer zal de wet aannemen – tenzij de studentenbonden tot een wonder in staat zijn.