Rij voor stembureau TU Aula

Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen kan in Delft bij zo’n veertig lokalen gestemd worden. Bijzondere locaties zijn onder andere de Oude Kerk en de Nieuwe Kerk. Volgens Twitteraars is vooral die laatste populair, er zouden regelmatig lange rijen staan. Ook voor het enige stemlokaal op de campus, de TU Aula, moesten stemmers regelmatig op hun beurt wachten.

Maatregelen
Om het risico op verspreiding van corona op de verkiezingsdag klein te houden, trof de  Gemeente Delft verschillende maatregelen. In de stemlokalen is het desinfecteren van de handen, het houden van anderhalve meter afstand en het dragen van een mondkapje verplicht. Ook krijgen kiezers een eigen stempotlood en zijn er minder en andere stemlokalen dan vier jaar geleden.
Schoolgebouwen zijn op dit moment bijvoorbeeld minder geschikt als stembureau. Theater de Veste en studentenvereniging Virgiel, locaties die door de lockdown dicht moeten blijven, bieden uitkomst.

Rond het middaguur was het nog rustig bij stemlokaal Virgiel. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl