Een reuzenbus in Utrecht moet verkeersinfarcten voorkomen. In Utrecht wordt volgende maand hoogwaardig openbaar vervoer geïntroduceerd. Het reuzenvoertuig, met twee harmonica’s en een lengte van 25 meter, kan 148 mensen vervoeren.
Dit gebeurt via een vrije busbaan, een betonnen bak die van Utrecht Centraal naar universiteitscomplex De Uithof loopt.
,,De route van het centraal station naar De Uithof in Utrecht is een intensieve busdienst met Japanse praktijken”, vertelt ir. Rob van Nes, docent bij de sectie verkeerskunde, desgevraagd. ,,In de spits rijdt de bus voor, mensen stappen in, hij vertrekt en meteen staat er een volgende bus. Er zijn nog net geen mensen die de laatste mensen naar binnen proppen en de deur dichtdoen, zoals in Japan wel het geval is.”
Van Nes vindt de busbaan met de reuzenbus geen slechte aanpassing. ,,Met minder materieel en minder personeel toch dezelfde hoeveelheid mensen comfortabel vervoeren is een logische maatregel. De bus rijdt over een aparte busbaan, maar hij moet toch kruispunten over waar ander verkeer rijdt. Als er met deze bus een kwart minder bussen rijden, verlicht dat ook ander verkeer.”
Psychologisch
Universitair docent ir. Paul Wiggenraad van de sectie verkeerskunde verwacht bij ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ een hogere snelheid van de bus, een grotere betrouwbaarheid van de dienstregeling en een hoog reiscomfort. ,,De vrije busbaan zorgt voor de snelheid en betrouwbaarheid. De voertuigen zorgen voor het comfort, onder meer door veel zitplaatsen. En dat je, als je gedwongen bent te blijven staan, tijdens het rijden zonder veel inspanning overeind blijft. Ook als de chauffeurs snel optrekken en krachtig remmen.”
Wiggenraad had liever een andere oplossing voor de verkeersinfarcten in Utrecht gezien. ,,Ik vind het jammer dat de gemeente de tramlijn niet doortrekt. Nu is er een tramlijn vanaf het centraal station naar Nieuwegein en een naar IJsselstein, maar geen tram door de stad naar het universiteitscomplex.”
De huidige trams in Utrecht hebben een hoge vloer. Dat betekent dat er een perron nodig is om in en uit te stappen. ,,Dat was voor de gemeente Utrecht een probleem. Omdat ze dan voor een tramlijn door de stad perrons moeten aanleggen. En die vormen dan weer obstakels in de binnenstad.”
Wiggenraad denkt dat het vervangen van de huidige trams door lage-vloertrams en het doortrekken van de tramlijn naar Utrecht Oost een betere idee is dan de geplande mammoetbussen. ,,Dan hoeven er ook geen grote perrons worden aangelegd door de binnenstad. Bovendien is een tram schoner voor het milieu en er is een psychologisch aspect. Uit onderzoek blijkt dat mensen liever in een tram dan in een bus stappen. In Den Haag, waar een tramlijn een bus verving, werd ineens veel meer gebruik gemaakt van de dienst. Mensen vinden het aantrekkelijker en comfortabeler.”
In Utrecht wordt volgende maand hoogwaardig openbaar vervoer geïntroduceerd. Het reuzenvoertuig, met twee harmonica’s en een lengte van 25 meter, kan 148 mensen vervoeren. Dit gebeurt via een vrije busbaan, een betonnen bak die van Utrecht Centraal naar universiteitscomplex De Uithof loopt.
,,De route van het centraal station naar De Uithof in Utrecht is een intensieve busdienst met Japanse praktijken”, vertelt ir. Rob van Nes, docent bij de sectie verkeerskunde, desgevraagd. ,,In de spits rijdt de bus voor, mensen stappen in, hij vertrekt en meteen staat er een volgende bus. Er zijn nog net geen mensen die de laatste mensen naar binnen proppen en de deur dichtdoen, zoals in Japan wel het geval is.”
Van Nes vindt de busbaan met de reuzenbus geen slechte aanpassing. ,,Met minder materieel en minder personeel toch dezelfde hoeveelheid mensen comfortabel vervoeren is een logische maatregel. De bus rijdt over een aparte busbaan, maar hij moet toch kruispunten over waar ander verkeer rijdt. Als er met deze bus een kwart minder bussen rijden, verlicht dat ook ander verkeer.”
Psychologisch
Universitair docent ir. Paul Wiggenraad van de sectie verkeerskunde verwacht bij ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ een hogere snelheid van de bus, een grotere betrouwbaarheid van de dienstregeling en een hoog reiscomfort. ,,De vrije busbaan zorgt voor de snelheid en betrouwbaarheid. De voertuigen zorgen voor het comfort, onder meer door veel zitplaatsen. En dat je, als je gedwongen bent te blijven staan, tijdens het rijden zonder veel inspanning overeind blijft. Ook als de chauffeurs snel optrekken en krachtig remmen.”
Wiggenraad had liever een andere oplossing voor de verkeersinfarcten in Utrecht gezien. ,,Ik vind het jammer dat de gemeente de tramlijn niet doortrekt. Nu is er een tramlijn vanaf het centraal station naar Nieuwegein en een naar IJsselstein, maar geen tram door de stad naar het universiteitscomplex.”
De huidige trams in Utrecht hebben een hoge vloer. Dat betekent dat er een perron nodig is om in en uit te stappen. ,,Dat was voor de gemeente Utrecht een probleem. Omdat ze dan voor een tramlijn door de stad perrons moeten aanleggen. En die vormen dan weer obstakels in de binnenstad.”
Wiggenraad denkt dat het vervangen van de huidige trams door lage-vloertrams en het doortrekken van de tramlijn naar Utrecht Oost een betere idee is dan de geplande mammoetbussen. ,,Dan hoeven er ook geen grote perrons worden aangelegd door de binnenstad. Bovendien is een tram schoner voor het milieu en er is een psychologisch aspect. Uit onderzoek blijkt dat mensen liever in een tram dan in een bus stappen. In Den Haag, waar een tramlijn een bus verving, werd ineens veel meer gebruik gemaakt van de dienst. Mensen vinden het aantrekkelijker en comfortabeler.”

Comments are closed.