Campus

Reprise van eenakters in het Floratheater

Ieder jaar wordt er in het Floratheater een aantal eenakters gespeeld die daarvoor op het Delfts Eenakterfestival hebben gestaan. Het komend weekend staan er drie op het programma die lovend zijn onthaald.

,,Er is heel veel tijd en werk in gestoken”, zegt Jetta Polvliet. ,,Daarom is het zo zonde dat de stukken slechts één maal worden opgevoerd.”

Gewoonlijk besteden mensen die betrokken zijn bij een theaterproduktie erg veel tijd aan de voorbereiding. In het professionele circuit wil men nog weleens met een stuk door het land gaan. De meeste stukken van amateurgezelschappen worden doorgaans echter slechts enkele malen opgevoerd. Maandenlang oefenen voor een paar voorstellingen is dan ook eerder regel dan uitzondering.

Voor de bestuursleden van toneelgroep De Spieghel was dat de aanleiding om de hoofden bij elkaar te steken. In overleg met acteurs, regisseurs en andere betrokkenen kwam men op het idee voor een klein eenakterfestival in het Flora Theater. ,,De meeste deelnemers zijn erg actief in het amateurtoneel”, aldus bestuurslid Jetta Polvliet. ,,Ze staan graag voor hun eigen lol nog een keer op de planken, maar het is ook leuk voor mensen die de stukken nog niet eerder hebben gezien.”

Volgens Polvliet vormen de drie stukken een willekeurige selectie van het Delfts Eenakterfestival. ‘Ansichten’ van Wanda Reisel, dat wordt opgevoerd door Het Huys, vindt ze ,,heel apart”. Het stuk bestaat uit 36 ‘snapshots’ die een beeld geven van een man en een vrouw die aanvankelijk op een dood spoor zitten. Door toedoen van een derde personage krijgt het duo weer zicht op de toekomst. Polvliet: ,,Sommige mensen vinden het geweldig, anderen vinden het niks. Een tussenweg bestaat niet.”

Hoewel ‘Rosemary’s Clooney’s Baby’ van Gerardjan Rijnders in de opvoering door De Spieghel is geschreven in de jaren zeventig typeert ze het stuk als ,,erg modern”. Het gaat over een Nederlandse filmcrew die bezig is met het maken van een film in Baltimore. Zoals meestal in het werk van Rijnders gaat het over de onderlinge, neurotische verhoudingen tussen mensen.

Het derde stuk ‘De overledene’ van René d’Obaldia door het gezelschap Amato is weer totaal anders. Een weduw haalt met een vriendin herinneringen op aan haar overleden man. Als blijkt dat de vriendin een geheime relatie heeft gehad met haar echtgenoot, krijgt het verhaal ineens een andere kleur. Voor woede is het te laat, maar voor wraak misschien nog niet.

,,Het zijn drie totaal verschillende stukken”, zegt Polvliet. ,,Daarom wordt het een hele gevarieerde avond en beslist niet langdradig. Er zit voor iedereen wel wat van zijn gading bij.” (M.v.d.L)

De drie eenakters worden van do. 13 t/m za. 15 juni om 20.15 uur opgevoerd in het Floratheater.

Mannus van der Laan

Ieder jaar wordt er in het Floratheater een aantal eenakters gespeeld die daarvoor op het Delfts Eenakterfestival hebben gestaan. Het komend weekend staan er drie op het programma die lovend zijn onthaald. ,,Er is heel veel tijd en werk in gestoken”, zegt Jetta Polvliet. ,,Daarom is het zo zonde dat de stukken slechts één maal worden opgevoerd.”

Gewoonlijk besteden mensen die betrokken zijn bij een theaterproduktie erg veel tijd aan de voorbereiding. In het professionele circuit wil men nog weleens met een stuk door het land gaan. De meeste stukken van amateurgezelschappen worden doorgaans echter slechts enkele malen opgevoerd. Maandenlang oefenen voor een paar voorstellingen is dan ook eerder regel dan uitzondering.

Voor de bestuursleden van toneelgroep De Spieghel was dat de aanleiding om de hoofden bij elkaar te steken. In overleg met acteurs, regisseurs en andere betrokkenen kwam men op het idee voor een klein eenakterfestival in het Flora Theater. ,,De meeste deelnemers zijn erg actief in het amateurtoneel”, aldus bestuurslid Jetta Polvliet. ,,Ze staan graag voor hun eigen lol nog een keer op de planken, maar het is ook leuk voor mensen die de stukken nog niet eerder hebben gezien.”

Volgens Polvliet vormen de drie stukken een willekeurige selectie van het Delfts Eenakterfestival. ‘Ansichten’ van Wanda Reisel, dat wordt opgevoerd door Het Huys, vindt ze ,,heel apart”. Het stuk bestaat uit 36 ‘snapshots’ die een beeld geven van een man en een vrouw die aanvankelijk op een dood spoor zitten. Door toedoen van een derde personage krijgt het duo weer zicht op de toekomst. Polvliet: ,,Sommige mensen vinden het geweldig, anderen vinden het niks. Een tussenweg bestaat niet.”

Hoewel ‘Rosemary’s Clooney’s Baby’ van Gerardjan Rijnders in de opvoering door De Spieghel is geschreven in de jaren zeventig typeert ze het stuk als ,,erg modern”. Het gaat over een Nederlandse filmcrew die bezig is met het maken van een film in Baltimore. Zoals meestal in het werk van Rijnders gaat het over de onderlinge, neurotische verhoudingen tussen mensen.

Het derde stuk ‘De overledene’ van René d’Obaldia door het gezelschap Amato is weer totaal anders. Een weduw haalt met een vriendin herinneringen op aan haar overleden man. Als blijkt dat de vriendin een geheime relatie heeft gehad met haar echtgenoot, krijgt het verhaal ineens een andere kleur. Voor woede is het te laat, maar voor wraak misschien nog niet.

,,Het zijn drie totaal verschillende stukken”, zegt Polvliet. ,,Daarom wordt het een hele gevarieerde avond en beslist niet langdradig. Er zit voor iedereen wel wat van zijn gading bij.” (M.v.d.L)

De drie eenakters worden van do. 13 t/m za. 15 juni om 20.15 uur opgevoerd in het Floratheater.

Mannus van der Laan

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.