Rekencentrum gesloten wegens asbestprobleem

De concentratie asbest in het Rekencentrum is ’twintig tot zestig’ maal hoger dan de streefwaarde. De eerste verdieping in de zijvleugel van het Hoofdgebouw is afgelopen vrijdag onmiddellijk afgesloten en moet volledig gesaneerd worden.

br />

Naar verwachting duurt het zes tot acht weken voor de verdieping weer schoon is. De totale kosten worden geschat op een half tot een miljoen gulden.

De verhoogde asbestconcentratie kwam aan het licht tijdens metingen die vorige week woensdag plaatsvonden. Aanleiding daartoe was het feit dat er tijdens eerdere reparatiewerkzaamheden asbestplaten waren aangetroffen tussen de plafonds. Vrijdagochtend kwamen de resultaten van de meting binnen. Het college van bestuur besloot daarop de bewuste vleugel direct te ontruimen.

In de zijvleugel aan de Michiel de Ruyterweg zijn de Dienst informatie-ontwikkeling en het Rekencentrum gevestigd. Van de 60 werknemers waren er vrijdag 25 aan het werk.

In het weekend zijn zeven andere ‘potentieel verdachte’ locaties in het Hoofdgebouw aan de Julianalaan onderzocht. Dit zijn plaatsen waar eveneens asbesthoudende plafondbeplating is gebruikt. Uit dit onderzoek bleek dat alleen het Rekencentrum op de eerste verdieping een verhoogd risico voor de gezondheid heeft. De overige locaties in het Hoofdgebouw zijn veilig verklaard. Voor de faculteit Technische Wiskunde en Informatica, die ook in het Hoofdgebouw gevestigd is, geldt voorlopig een verscherpte controle.

De streefwaarde voor asbestconcentraties ligt op duizend vezelequivalenten per kubieke meter. Het maximaal toelaatbare risiconiveau ligt honderd maal zo hoog. De gemeten waarde van twintig tot zestigduizend vezels per m³ in het Rekencentrum bevindt zich hier nog onder. Volgens bedrijfsarts N.W. Stolp is er op dit moment dus geen direct gevaar voor de gezondheid van de werknemers.

Maandagochtend zijn de medewerkers van het Bureau, Rekencentrum en TWI voorgelicht. Werknemers van het Rekencentrum zijn voorlopig elders in het Hoofdgebouw ondergebracht. (L.d.V.)