Opinie

Recensie benadrukte sensatie

Leuk, dacht ik, toen ik zag dat bijna twee jaar na mijn vertrek van de TU de Delta van 24 september een halve bladzijde wijdde aan mijn nieuwe boek ‘Geen beter leven dan een goed leven’.

Ze zijn me nog niet vergeten. Die pret verging mij al snel bij het lezen van de kop boven de recensie: ‘Een school voor Eichmannetjes’ en bij de aan mij toegeschreven zin: ‘Dat soort technocraten (als de beruchte Adolf Eichmann) worden er tegenwoordig opgeleid aan de TU.’

Dat staat nergens in mijn boek. Er wordt wél, in veel genuanceerder termen dan in de boven geciteerde sensationele one-liners wordt uitgedrukt, gewezen op het gevaar dat een toenemende nadruk in het onderwijs op het ‘aanleren van technische vaardigheden’ alleen, met voorbijzien van de maatschappelijke en ethische context, de vorming van technocraten à la Eichmann in de hand kan werken.

Dat betreft dan een stuk dat minder dan tien procent van het boek in beslag neemt. De rest wordt afgedaan met de zin dat ‘het boek nog een aantal andere essays bevat waarin Van den Beukel als rechtlijnig calvinist uithaalt naar alles wat riekt naar ijdelheid: de generatie nix, enz.’ Die zin bevat twee aperte onjuistheden. Ik haal niet uit naar ‘de generatie nix’, maar neem haar juist in bescherming tegen degenen die naar ze plegen uit te halen. De titel van het betreffende hoofdstuk spreekt voor zichzelf: ‘Nix is meer dan niks’. Of ik rechtlijnig ben, weet ik niet (ik denk dat het meevalt), maar een calvinist ben ik zeker niet. Wel heb ik meer waardering voor Calvijn dan menig schrijver die (al dan niet rechtlijnig) naar hem uithaalt zonder ooit een letter van hem gelezen te hebben.

Prof.dr.ir. A. van den Beukel

,

Leuk, dacht ik, toen ik zag dat bijna twee jaar na mijn vertrek van de TU de Delta van 24 september een halve bladzijde wijdde aan mijn nieuwe boek ‘Geen beter leven dan een goed leven’. Ze zijn me nog niet vergeten. Die pret verging mij al snel bij het lezen van de kop boven de recensie: ‘Een school voor Eichmannetjes’ en bij de aan mij toegeschreven zin: ‘Dat soort technocraten (als de beruchte Adolf Eichmann) worden er tegenwoordig opgeleid aan de TU.’

Prof.dr.ir. A. van den Beukel

Prof.dr.ir. A. van den Beukel

Redacteur Redactie