Rauwe soul met een randje

Een rauwe funk- en soulband, dat is Lefties Soul Connection. Donderdagavond staan de vier Amsterdammers met zangeres Michelle David in Speakers. Een optreden vol energie. “Ik zeg, gewoon een keer uitproberen.”

Wat is dat eigenlijk, rauw? Hammond-speler Alviz legt uit. “Veel muziek is tegenwoordig gepolijst qua geluid, het is spelen binnen de lijntjes. Dat is bij ons niet zo. Je kunt het een beetje met punk vergelijken. Ik noem het stekelig, zowel muzikaal als qua sound. Om dat te versterken nemen we sommige nummers ook op een cassettebandje op. En daarbij, we doen altijd alles live. Bakken zo steeds ons eigen brood.”

Vorige week nog was er het optreden – niet voor het eerst – in De Wereld Draait Door. Vanwege het verschijnen van zijn biografie gaf Lefties Soul Connection een lesje ‘James Brown voor dummies’.

Hoewel goed voor de naamsbekendheid, wordt het rauwe geluid niet automatisch omarmd. “In Nederland is het best lastig om anders dan anders te zijn, om treden omhoog te komen. Je klinkt al gauw niet radiovriendelijk. In landen als Spanje en Italië is de stroming beter. En vooral ook in Noord-Engeland, waar in de jaren zestig een sterke soulscene ontstond. Een paar jaar terug hadden we een optreden in Leeds. Het publiek was jong, tussen de 16 en 24 jaar, maar die mensen werden echt helemaal gek. Geweldig.”

Alviz – in het dagelijks leven Alvin – speelt vanaf zijn elfde orgel. “Ik had dit instrument zelf uitgekozen op de muziekschool en nog altijd is het voor mij het mooiste wat er is. Een hammondorgel heeft meer power dan bijvoorbeeld een piano.” Hij was een jaar of vijftien toen hij voor het eerst in een bandje terechtkwam. “In het begin was de stijl meer De Dijk-achtig, The Scene. Later startte ik met Onno (Onno Smit, zanger en gitarist LSC, red.) een band waar meer soul in zat. Rond 2000 begonnen we met een aantal andere jongens een maandelijkse soul- en funkavond en daaruit is Lefties ontstaan. Al vrij in het begin traden we ook buiten Nederland op, ik denk omdat we vrij uniek zijn qua geluid.”

Eind 2011 bracht Lefties Soul Connection het derde album One Punch Pete uit. Het optreden in Speakers – onderdeel van de daaropvolgende clubtour – is mét de Amerikaanse zangeres Michelle David, sinds acht jaar hier woonachtig. “We waren al een tijdje op zoek naar een zangeres, zochten iemand waar we in Nederland iets mee konden. Tijdens een concert in Amsterdam zag ik haar voor het eerst optreden, samen met Giovanca. Ze klonk zo overweldigend qua stem, qua bereik, power. Via-via heb ik gevraagd wie zij was en zo zijn we met haar in contact gekomen. Niet onbelangrijk, zij vond het ook leuk om met ons wat te gaan doen.”

In juli is Lefties Soul Connection te zien op het North Sea Jazz Festival. Maar eerst dus Speakers. “Volgens mij wordt het wel gezellig. Ja, er wordt door studenten veel in kroegen gehangen. Dus zou ik tegen hen willen zeggen: probeer het gewoon een keer uit!”

Lefties Soul Connection ft. Michelle David

Donderdag 22 maart om 21.00 uur in Speakers. Kaarten aan deur 12 euro, voorverkoop 9 euro

www.leftiessoulconnection.com

In the pursuit to present and maintain Delft University of Technology as an international top university, it is crucial not to eliminate ‘stumbling courses’, but rather the ‘stumbling mentality’ of some students.

‘Multi-component acoustic characterization of porous media’, PhD-thesis by Karel van Dalen, Civil Engineering & Geosciences.