Buiten de campus

Race met betonnen kano’s

Studievereniging U-Base (voor masterstudenten construction materials and structural engineering van de faculteit CiTG) organiseert in het weekend van 12 tot 14 mei de BetonKanoRace, met de daadwerkelijke races op 13 mei in de Delftse Hout. Het evenement is voor iedereen toegankelijk, maar er is beperkte capaciteit, meldt de organisatie. Aan de race doen studenten civiele techniek uit heel Nederland en het buitenland mee.

De TU Delft neemt deel met één team en twee boten. “Een betonnen kano lijkt heel zwaar, maar vaart simpelweg door de wet van Archimedes. De wand moet sterk genoeg zijn om niet te breken en niet te poreus omdat er anders te veel water in het materiaal komt”, vertelt masterstudent Jasmijn. “Eén kano is gemaakt met een betonmengsel gebaseerd op dat van vorig jaar. Die vaart gegarandeerd. De andere kano bestaat uit afvalproducten zonder cement. Daarmee hopen we de meest duurzame kano te maken, maar misschien dat we de slechts de pechvogelprijs ontvangen.”

Jasmijn vindt dit event een goede gelegenheid om de geleerde theorie een praktische invulling te geven. “We maken niet veel tijdens de studie. Hier kunnen we direct zien wat de effecten zijn als we iets veranderen aan het betonmengsel.” De kano’s worden na afloop vernietigd, maar het team is wel van plan een stukje te bewaren. (TB)

Thirza Bolhuis / Stagiair