‘Promood staat sterker met meer leden’

Slechts eenderde van de ruim duizend promovendi aan de TU Delft is lid van promovendivereniging Promood. Dat moeten er veel meer worden, vindt Anand Dokania, sinds februari voorzitter van Promood.

Jullie willen meer leden. Wat hebben promovendi aan Promood?

“Een van onze belangrijkste taken is het vertegenwoordigen van promovendi bij het college van bestuur. Onze stem wordt luider, we staan sterker als we meer leden hebben. Onze basis moet groot zijn. Dan hebben we meer ideeën en kunnen we elkaar meer motiveren. En misschien blijkt uit de verhalen van nieuwe leden dat we tot nu toe iets gemist hebben wat we aan de kaak moeten stellen.”
Veel toekomstige leden zullen uit het buitenland komen. Wat voor extra’s bied je hen?

“De helft van de promovendi komt uit het buitenland. Juist zij kunnen extra informatie over het promotiebeleid, over de geldende regels, wonen of verzekeringen goed gebruiken. Dat alles zetten wij op een rijtje in het boekje ‘Prologue’. Maar voordat promovendi dat weten, moeten we eerst zichtbaar zijn.”
Hoe doe je dat, zichtbaarder worden?

“We hebben de afdeling marketing en communicatie om hulp gevraagd. Onze activiteiten komen op de televisiedisplays op de faculteiten. We hebben een spandoek opgehangen op de Mekelweg. En we willen de personeelsafdeling benaderen. Want het zou mooi zijn als promovendi al meteen bij binnenkomst op de TU van ons horen.”
Een nieuw bestuur, nieuwe plannen. Wat hebben jullie voor het komende jaar op de agenda staan?

“We houden vast aan onze beleidsdriehoek van vertegenwoordigen, belangrijke issues op de agenda zetten en activiteiten organiseren. Die activiteiten waren tot nu toe vooral sociaal van aard. Daarbij willen we nu career events gaan houden, zodat promovendi bijvoorbeeld kunnen leren hoe ze een nieuw bedrijf kunnen opzetten.”
Je voorganger, Frederik de Wit, nam nooit een blad voor de mond. Zo stelde hij de onderbetaling van beurspromovendi aan de kaak. Wat is jouw stijl?

“Dat ligt, denk ik, aan het onderwerp. Er zijn wel zaken waar ik me hard voor wil maken. Zoals inderdaad de onderbetaling van beurspromovendi. Daarmee willen we weer naar het college van bestuur stappen. Hoeveel er precies zijn in Delft weten we niet. Maar bij Bouwkunde zitten er veel, en ook bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Dat is niet goed.”
Jij komt uit India. Hoe kom je terecht bij de TU Delft?

“Na mijn bachelor in Jaipur, een grote toeristische stad in India, heb ik in Duitsland een masteropleiding nanoscience gedaan. Daarna wilde ik onderzoek doen. Ik heb overal in Europa en de Verenigde Staten gekeken en kreeg meerdere aanbiedingen. Het werd de TU door de goede reputatie en doordat ik hier toegepast onderzoek kon doen. Ik werk nu bij Technische Natuurwetenschappen aan een nieuwe manier om chips te maken.”

www.promood.tudelft.nl

Jullie willen meer leden. Wat hebben promovendi aan Promood?

Hoe doe je dat, zichtbaarder worden?

Jij komt uit India. Hoe kom je terecht bij de TU Delft?

www.promood.tudelft.nl