Problemen met ov-chipkaart

Zo’n dertienduizend eerstejaars studenten hebben problemen met hun ov-chipkaart. Dat kan nog weken duren.
Aanvankelijk konden studenten hun ‘reisproduct’ niet ophalen, omdat het apparaat hun kaart niet herkende.

Dat probleem is intussen opgelost, zegt een woordvoerder van Trans Link Systems, dat de kaart maakt. “Studenten kunnen de trein weer in en uit.”

Maar trams, bussen en metro’s kunnen volgens haar nog problemen geven bij het in- en uitchecken. Studenten met een defecte kaart krijgen een brief toegestuurd. Die moeten ze bij zich dragen. Als hun kaart nog niet werkt, kunnen ze deze brief bij controle laten zien. Over een paar weken zal de fout hersteld zijn en wordt de kaart weer overal herkend, aldus de woordvoerder.

En als de poortjes van metrostations niet opengaan? Dan wordt dat de komende dagen al opgelost, belooft het bedrijf. Trans Link Systems inventariseert nu in welke steden er nog problemen zijn. Er komt een lijst te staan op de website www.studentenovchipkaart.nl.

Het voorstel maakt deel uit van een omvangrijk plan om het taal- en rekenniveau van leerlingen te verhogen. Over dat niveau zijn de laatste jaren veel klachten. Niet alleen bij de hogescholen, waar veel onderwijzers in spe moeite hebben met taal- en rekenen, maar ook op de universiteit.

De komende jaren worden vier zogenaamde ‘referentieniveaus’ voor taal en rekenen ingevoerd die vastleggen wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van het basisonderwijs, vmbo, havo, mbo en vwo.

Middelbare scholieren die in 2014 examen doen, krijgen er als eersten mee te maken. Ook leerlingen zonder wiskunde in het profiel moeten een apart rekenexamen afleggen. Een aantal scholen gaat er volgend jaar mee experimenteren.