Prijsvraag: ontwerp stijlvol, ergonomisch en hufterproof tentamenmeubilair

Het lukte de gemeenschappelijke inkoop service (GIS) niet om geschikt tentamenmeubilair te vinden. Daarom komt er nu een prijsvraag. Studenten kunnen tot 16 juni 2004 een ontwerp van hun ideale tentamenmeubel inleveren.

br />
“Het verbaasde ons ook dat wij niets konden vinden”, aldus Ruud van Schie, inkoopmanager GIS, en Marja Hissink, medewerker GIS. “We hebben allerlei proefopstellingen uitgetest met studenten en prof. Jan Aarts. Niets voldeed. Of het blad was te laag of er zat een kruis onder de tafel waardoor niemand zijn benen kwijt kon.”

De vraag was: wat nu? Hissink: “Over het meubilair dat wij huren komen toch regelmatig klachten. Goed tentamenmeubilair vinden wij belangrijk. Als je een zwaar tentamen moet doen is het erg vervelend als je je steeds irriteert aan het meubilair.”

Al pratende dook het idee op of de kennis binnen de TU niet te benutten was om dit probleem op te lossen. Van Schie: “Binnen deze universiteit is veel expertise op het gebied van ontwerpen en ergonomie. Aan de andere kant is goed tentamenmeubilair een onderwerp waar de studenten veel belang bij hebben. Al snel lag het idee van een prijsvraag op tafel. De studenten komen met een ontwerp en de experts beoordelen dit. We hebben het Paul Rullmann, lid van het college van bestuur, voorgelegd. Hij was ook enthousiast en gaf het groene licht.”

In- en verstelbaar

Het programma van eisen voor het tentamenmeubilair % een stoel en een tafel – is mede opgesteld door prof. Jan Jacobs. Hij is vice-decaan van industrieel ontwerpen. Hij zit naar eigen zeggen al het grootste deel van zijn leven ‘in kantoormeubilair’. Jacobs: “De ergonomische eisen liggen vast. Daarnaast hebben we een aantal algemene eisen opgesteld. Die houden onder meer in dat het meubilair in- en verstelbaar is. Instelbaar betekent dat het trapsgewijs op verschillende hoogten ingesteld kan worden. Hierdoor kun je zowel de kleinere Aziatische student als de grotere Nederlander goed laten zitten. Om als student zelf kleinere aanpassingen te kunnen maken, moet het meubilair ook traploos verstelbaar zijn.”

Andere eisen zijn dat het tentamenmeubilair stabiel, degelijk, stapelbaar en hufterproof moet zijn. “Hufterproof is een heel gebruikelijke term binnen ons vakgebied. Mensen gaan nu eenmaal nonchalanter om met spullen van een ander dan van henzelf. Algemeen gebruikt meubilair moet dus steviger zijn. Verder vind ik het ook heel belangrijk dat het ontwerp een TU-uitstraling heeft. Het ontwerp moet toch zo bijzonder zijn dat het een hebbedingetje wordt.”

De jury bestaat naast Jacobs uit de prof. Jan Aarts, Jan Zuidervaart (directeur facilitaire dienst), onderzoeker Johan Molenbroek en twee leden van de studentenraad. De studenten moeten voor 16 juni een schetsontwerp inleveren. Daaruit worden vijf ontwerpen geselecteerd. Zij krijgen een bedrag om een prototype te maken. Hieruit wordt de uiteindelijke winnaar gekozen. En dan? Gaat de TU vervolgens in de productie van tentamenmeubilair? Van Schie: “Nee, natuurlijk niet. Dat gaan we uitbesteden aan een leverancier. Wie weet zijn er ook andere hogescholen en universiteiten geïnteresseerd in het ontwerp.” (AS)

www.tudelft.nl/meubilairpijsvraag . .

www.tudelft.nl/tentamenmeubilair . .