Buiten de campus

Prijs voor Van den Dobbelsteen

Coördinator duurzaamheid van de TU Delft Andy van den Dobbelsteen is uitgeroepen tot manager verantwoord ondernemen (MVO) van het jaar. Hij kreeg de prijs uitgereikt op woensdag 10 oktober tijdens de Dag van de Duurzaamheid in het Amersfoortse theater de Flint.

Van den Dobbelsteen is sinds januari 2021 naast hoogleraar climate design & sustainability ook coördinator duurzaamheid bij de TU. In deze functie kijkt hij kritisch naar zaken als nieuwbouw en renovatie van universiteitsgebouwen, het internationale reisbeleid en plantaardige catering.

In het juryrapport is te lezen dat Van den Dobbelsteen bezig is om van de TU de duurzaamste universiteit ter wereld te maken. Ook prijst de jury zijn manier van werken, waarbij hij ‘de hele universiteit betrekt en duurzaamheid verbindt met onderwijs en wetenschap’.

Volgens Van den Dobbelsteen speelt de TU een belangrijke rol in het bestrijden van crises op het gebied van duurzaamheid. Op de campus werken wetenschappers samen met het bedrijfsleven en overheden om antwoorden te vinden op verschillende vraagstukken op dit gebied, zei hij tijdens de ceremonie. Het is de bedoeling dat de TU in 2030 volledig klimaatneutraal en circulair opereert. Volgens Van den Dobbelsteen is dat jaar ver genoeg om veranderingen in gang te zetten en dichtbij genoeg om de urgentie te voelen. (BK)

Nieuwsredacteur Bas Koppe

p.a.s.koppe@tudelft.nl