Prijs voor twee Delftse jonge talenten

Twee van de vier Jong Talentprijzen van de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen (Hollmij) gaan deze week naar Delft.

Ze kregen na hun afstudeeronderzoek niet alleen twee letters voor hun naam, maar deze week ook tienduizend euro. Ir. Casper Harteveld en ir. Chris Valentin ontvingen beiden een Jong Talentprijs voor hun onderzoek.

Harteveld werkte voor zijn afstuderen bij Techniek, Bestuur en Management (TBM) aan het spel ‘dijkpatrouille’. “Dijkbewakers zijn de ogen en oren van de waterschappen”, zegt Harteveld. Om hen te leren hun werk goed te doen, ontwikkelde hij een educatief computerspel. Hij deed dit samen met adviesbureau GeoDelft en een aantal informatica-studenten.

In het spelscenario verwachten de waterschappen problemen met de waterkeringen. De dijkbewakers moeten de dijken inspecteren. Niet buiten, maar zittend achter hun computer lopen ze door een virtueel Nederlands landschap met dijken en sluizen. “We hebben de 3D-technieken van schietspellen gebruikt”, vertelt Harteveld. “De spelers waren erg enthousiast omdat het er zo echt uitziet.”

Zodra de dijkwachters een zwakke plek in de dijk zien, planten ze er een stok in. Dan moeten ze via een menu op het scherm rapporteren wat ze zien. “Spelers vinden het spel realistisch. Wat ze er precies van leren ga ik uitzoeken in het kader van mijn promotieonderzoek.”

Valentin ontwikkelde voor autofabrikant BMW een manier om het geluid van een auto te analyseren. “BMW wil auto’s maken met een sportief geluid”, vertelt Valentin. Bij het ontwerpproces wil de fabrikant al weten hoe het geluid straks klinkt voor de bestuurder. Daarvoor testen ze verschillende onderdelen van de auto in een proefopstelling. Het probleem is dat zo’n proefopstelling nooit precies de situatie op de weg weergeeft. Valentin ontwikkelde een manier om de niet-realistische geluiden die ontstaan te elimineren. Net als Harteveld start ook Valentin een wetenschappelijke carrière met een promotieonderzoek.