Prestigieuze Stevinpremie voor robotonderzoeker David Abbink

Goed nieuws voor de Delftse hoogleraar David Abbink: vrijdag maakte wetenschapsfinancier NWO bekend dat hij een Stevinpremie ten waarde van 1,5 miljoen euro krijgt. Hij is daarmee een van in totaal veertien laureaten van de prijs die sinds 2018 jaarlijks wordt uitgereikt. Die is bedoeld voor onderzoekers die bijzonder succesvol zijn in het inzetten van hun kennis voor de maatschappij.

Abbink (47) is hoogleraar mens-robotinteractie aan de TU Delft en is verbonden aan de faculteiten Mechanical Engineering en Industrieel Ontwerpen. Hij heeft een transdisciplinaire aanpak: hoe kunnen mensen en intelligente machines als robots samenwerken om complexe maatschappelijke uitdagingen te lijf te gaan? Tevens is hij directeur van onderzoeks- en innovatiecentrum Fraim, waar hij tracht die vraag te beantwoorden door verschillende sectoren bij elkaar te brengen.

Kippenvel

Aan de NWO vertelt hij ‘letterlijk kippenvel’ te hebben gekregen toen hij hoorde dat hij de prijs gewonnen had. ‘Het voelt als een enorme erkenning’, aldus Abbink in het persbericht. ‘Deze Stevinpremie sterkt me in de overtuiging dat het leerproces door moet gaan, en steunt mij – en daarmee ons – ook praktisch bij het verder ontwikkelen en verbreden van onze aanpak.’

Naast Abbink vielen nog drie onderzoekers in de prijzen. Twee Spinozapremies, ook wel ‘de Nederlandse Nobelprijzen’, gaan naar Bernet Elzinga (hoogleraar stressgerelateerde psychopathologie, Universiteit Leiden) en Detlef van Vuuren (hoogleraar integrated assessment of global environmental change, Universiteit Utrecht en onderzoeker bij het Planbureau voor de Leefomgeving).

De tweede Stevinpremie is voor hoogleraar bestuurskunde Paul ’t Hart (Universiteit Utrecht) die volgens de NWO behoort tot de invloedrijkste bestuurskundewetenschappers van het land. Hoewel nu al toegekend, worden de prijzen pas uitgereikt op 2 oktober.

Delftse wetenschappers in de prijzen

De Stevinpremie werd één keer eerder gewonnen door een Delftse onderzoeker. Dat was in 2019, toen de prijs naar microbioloog Jack Pronk ging. De Spinozapremie ging sinds de introductie in 1995 acht keer naar een Delftenaar, van 2018 tot 2021 zelfs vier jaren op rij. Dat laatste jaar was quantumonderzoek Lieven Vandersypen een van de winnaars.