Prestatiebeurs jaagt eerstejaars niet op

De invoering van de prestatiebeurs heeft vorig studiejaar nog geen aantoonbare invloed gehad op het studiegedrag. Volgens cijfers van de IB-Groep haalde in het hele hoger onderwijs, net als een jaar eerder, ruim tien procent van de studenten te weinig studiepunten.

br />
Alleen de eerstejaars vielen vorig jaar onder het strengere regime van de prestatiebeurs. Om te zien of dit regime studenten tot harder werken aanzet, zijn juist hun cijfers interessant. Op het oog lijken die resultaten gunstig. Terwijl de temponorm bij de ouderejaars nog 11,5 procent slachtoffers maakte, lag dat percentage bij de eerstejaars slechts op 8,7.

Hierin zijn echter niet degenen meegeteld die al voor 1 februari besloten af te haken. Volgens een rapport van het Nijmeegse instituut IOWO maakte zeven procent van de eerstejaars gebruik van die ontsnappingsroute. In totaal voldeed dus bijna zestien procent van de eerstejaars niet aan de prestatienorm. Dat cijfer is niet extreem laag. Exacte vergelijking met de eerstejaars uit het verleden is overigens niet mogelijk; de IB-Groep heeft die gegevens niet.

Ten slotte valt op dat de universitaire eerstejaars de meeste moeite met de prestatienorm hebben. Inclusief voortijdige afhakers miste achttien procent van hen de limiet van 21 studiepunten, tegen vijftien procent van de hbo-eerstejaars. Ook onder de tempobeurs scoorden hbo’ers de laatste jaren beter dan universitaire studenten.